Video Spectacol în culorile curcubeului pe cerul Finlandei. O fotografă a surprins un fenomen atmosferic extrem de rar
Data actualizării: Data publicării:
norii stratosferici polari sunt un fenomen atmosferic care se formează la temperaturi extrem de joase în stratosferă. Colaj foto: Instagram / rebecca.paviola
Un fenomen atmosferic extrem de rar a fost surprins în Finlanda de creatoarea de conținut și fotografa italiană Rebecca Paviola, relatează Newsweek.
„Eram în apropiere de Lacul Inari și doar ce mă trezisem”, a povestit Paviola. „Am deschis ușa de la cameră și am zărit acest spectacol pe cer. Arăta ca un tablou!”
Cunoscuți și sub numele de nori de sidef datorită strălucirii lor iridescente de curcubeu, norii stratosferici polari sunt un fenomen atmosferic care se formează la temperaturi extrem de joase – la sub -77 de grade Celsius – în stratosferă, între 15.000 și 25.000 de metri altitudine.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de Gestionați preferințele – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Foarte puțini nori se formează la această altitudine pentru că este foarte puțină umiditate în aer, ceea face ca acest fenomen să fie unul foarte neobișnuit. „Nu am văzut niciodată un spectacol asemănător”, a spus Paviola.
În timpul unei ierni arctice normale, norii stratosferici polari nu apar decât de vreo două sau trei ori. Fenomenul are loc atunci când puțina apă din stratosferă se amestecă și formează cristale de gheață minuscule care plutesc înspre norii subțiri și șerpuitori.
Efectul de difracție și interferența acestor cristale cu lumina este ceea ce produce luciul diafan și iridescent.
Nor-curcubeu în Aberdeen, Scoția. Foto: Profimedia Images
Culorile sunt vizibile în special la răsărit și apus, atunci când norii de dedesubt sunt gri. Paviola a spus că spectacolul de lumini a fost vizibil pentru doar două ore la răsărit.
În ciuda frumuseții fenomenului, norii pot contribui la descompunerea stratului de ozon al Pământului care ne protejează de radiația periculoasă a Soarelui.
Stratul de ozon a început să se refacă după adoptarea protocolului de la Montreal din 1987 pentru eliminarea clorofluorocarburilor care reacționează similar cu stratul de ozon, Forumul Economic Mondial estimând că acesta s-ar putea reface complet până în 2050.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.