O firmă din Cluj cu doar 15 angajați a creat sistemul de identificare a mărfurilor contrafăcute. Munca la acest proiect a început în 2005 și platforma este îmbunătățită permanent.
„Avem o gestiune a riscului vizavi de containerele care ajung într-un port. În a doua etapă, vameșii pe containerele care au un risc ridicat fac un control. Se caută produse contrafacute. Au o aplicație mobilă”, a explicat Bogdan Herea, directorul firmei de IT.
Daca softul este instalat într-o vamă aflată într-un port, acesta verifică toate transporturile care urmează să ajungă în următoarele 48 de ore. Se analizează ruta urmată de vas, țara de proveniență, cantitatea de marfă și firma ce efectuează transportul.
Odată dată alerta, aplicația mobilă, care are informații despre cele mai des contrafacute mărfuri - haine, parfumuri și alte produse de lux -, își face treaba.
„Permite vameșului în port ori unde este pe teren să scaneze un cod și se trimite la un serviciu ce are informații despre produse și poate compara holograma pe care o primește cu holograma de pe produs și, dacă sunt diferențe, să îl claseze ca un produs suspect”, a precizat Radu Popa, inginer la firma de IT din Cluj.
Sistemul inventat de IT-iștii din Cluj e folosit în 60 de vămi din Europa, Africa și America de Sud. Nu și în România, pentru că Organizația Mondială a Vămilor - cea care a finanțat realizarea platformei - decide țările unde aceasta e implementata.
Firma de la noi încasează între 7.000 și 20.000 de euro pentru fiecare instalare a soft-ului. Vânzarea produselor reprezintă 5% din comerțul mondial și un profit ilicit de 250 de miliarde de euro.
Din aceasta cauză, 200.000 de locuri de munca au fost desființate în Europa și SUA.