Dârele lăsate pe cer de aeronave, în atenția Comisiei Europene. Obligațiile impuse companiilor aeriene

Data actualizării: Data publicării:
dare de condensare lasate de un avion
Foto: Profimedia

Noile planuri de mediu, contestate de industrie, au fost convenite vineri de oficiali europeni. Una dintre măsuri se referă la companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene. Acestea vor trebui să raporteze Comisiei Europene impactul asupra climei a vaporilor rămași în urma avioanelor cu reacție, precum și cantitatea de dioxid de carbon pe care o emit anual, relatează Euronews.com.

Industria aeriană a făcut un lobby intens împotriva noilor reguli adoptate de delegații țărilor UE, spunând că nu există suficiente date de cercetare privind efectele dârelor de condens.

Dar Comisia Europeană, deși recunoaște „incertitudinile inerente” cu privire la impactul climatic non-CO2 al industriei aviației, a spus că o „contribuție netă la încălzirea globală este binecunoscută”, și că noile cerințe de raportare ar ajuta la o cunoaștere mai amănunțită.

Dârele de condens conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe dăunătoare climei, și s-a demonstrat că aceste substanțe sunt absorbite de norii din atmosfera înaltă, unde, spre deosebire de norii joși, contribuie la captarea căldurii.

Contribuția lor la încălzirea globală este cel puțin la fel de mare ca cea a celor 2% din emisiile de dioxid de carbon din lume care provin de la aeronave, arată unele estimări.

Grupurile de mediu au criticat exceptarea temporară pentru zborurile pe distanțe lungi, în conformitate cu textul final convenit. Regulile se vor aplica de anul viitor doar zborurilor dintre aeroporturile din Spațiul Economic European – adică UE plus Islanda, Norvegia și Elveția.

„Companiile aeriene care operează zboruri pe distanțe lungi primesc încă o dată un tratament preferențial din partea UE”, a declarat Krisztina Hencz, manager de politici aviatice la grupul de lobby Transport & Environment de la Bruxelles. „Au muncit din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind non-CO2 și sunt recompensați pentru eforturile lor”.

„La finalul zilei, această propunere a venit pentru a ajuta la o mai bună înțelegere a problemei non-CO2 și acest efort a fost împiedicat”, a declarat Hencz pentru Euronews, menționând că operatorii aerieni au câștigat doar o concesie limitată - regulile se vor extinde pentru toate zborurile către și în afara UE din 2027.

Legislația urmează unei reforme recente a sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), conform căreia anumite companii trebuie să liciteze cote pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit. Prețul este în prezent de aproximativ 70 EUR pe tonă.

Noua lege a UE stabilește, de asemenea, reguli privind modul de estimare a amprentei de carbon a carburanților durabili pentru aviație, care pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde. Orice combustibil a cărui amprentă de carbon pe ciclu de viață este cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard va fi evaluat cu zero emisii în scopul schemei de comercializare. În cazul în care energia electrică regenerabilă este utilizată pentru a sintetiza combustibili durabili, aceasta trebuie să provină de la turbine eoliene dedicate nou instalate, panouri solare sau capacități similare.

Editor : Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Aflat pentru prima dată în spațiu, un astronaut NASA a privit spre Pământ: „Am trăit o minciună până acum...
Digi FM
Povestea hilară a unui american stabilit în România care a confundat un semn de taxi
Pro FM
Cum arată astăzi bărbatul de care Madonna s-a îndrăgostit când l-a văzut alergând prin parc. L-a făcut tată...
Film Now
Reacția lui Tom Hardy, după ce Charlize Theron a mărturisit că s-a simțit amenințată de prezența lui la...
Adevarul
Șeful serviciului de informații al armatei ucrainene a estimat când va pune Rusia capăt războiului
Newsweek
Cine era domnitorul ce a fost ultimul din dinastia Mușatinilor pe tronul Moldovei?  Cine i-a urmat?
Digi FM
“N-am văzut în 64 de ani ploaie în halul ăsta”. Oamenii din localitățile inundate sunt disperați și...
Digi World
"Nu am văzut niciodată asta în casa noastră. Și stăm aici de patru ani". Ce au descoperit doi soți, total...
Digi Animal World
Momentul când un tigru atacă un porc mistreț în India, surprins de un fotograf. Imaginile sunt greu de urmărit
Film Now
Sharon Stone, ani de coșmar: AVC, 18 milioane $ lipsă, probleme cu vederea și cu memoria. "Tot ce aveam era...
UTV
Sean Penn are o noua iubita. Cine este Valeria Nicov, moldoveanca in varsta de 26 de ani alaturi de care a...