Cum au devenit vegetarieni urșii panda. O fosilă veche de peste 6 milioane de ani i-a ajutat pe oamenii de știință să înțeleagă
Data publicării:
Urșii panda au evoluat de la carnivori la vegetarieni. Foto: Profimedia
Descoperirea în China a fosilelor unui strămoş al ursului panda le-a permis oamenilor de ştiinţă să descifreze misterul ce plana asupra „celui de-al şaselea deget” al mamiferului asiatic, care îi permite acestuia să aibă o priză fermă asupra tulpinilor de bambus, ce constituie baza regimului său alimentar.
Fosilele, cu o vechime cuprinsă între şase și opt milioane de ani, au fost descoperite în provincia Yunnan din sud-estul Chinei. Printre ele se află un os deosebit de mare din încheietura membrelor superioare, denumit sesamoid radial.
Este cea mai veche dovadă ce atestă existenţa „celui de-al şaselea deget” la exemplarele de panda uriaş, care le permite să prindă şi să spargă tijele groase de bambus, au precizat autorii acestui studiu, publicat în cel recent număr al revistei Scientific Report, potrivit AFP, preluată de Agerpres.
Fosilele aparţineau unui strămoş al ursului panda, denumit Ailurarctos, dispărut în prezent, care trăia în China în urmă cu 6-8 milioane de ani.
„Panda uriaş este (...) un caz rar de carnivor de talie mare (...) devenit erbivor”, a declarat Wang Xiaoming, curator în departamentul de paleontologie a vertebratelor din cadrul Muzeului de Istorie Naturală din Los Angeles.
„Degetul «fals» al lui Ailurarctos arată pentru prima dată cronologia şi etapele probabile de evoluţie în alimentaţia cu bambus a urşilor panda”, a adăugat el.
Deşi existenţa „degetului fals” era deja cunoscută de cercetători de aproximativ un secol, dovada fosilizată a acestui os răspunde mai multor întrebări rămase timp îndelungat fără răspuns, mai ales în privinţa felului şi a momentului în care a evoluat acel deget suplimentar, care nu mai există la nicio altă specie de urs.
În urmă cu milioane de ani, urşii panda au schimbat regimul omnivor şi bogat în proteine al strămoşilor lor cu o alimentaţie bazată pe bambus, o plantă săracă în nutrimente, dar accesibilă pe întreaga durată a anului în sudul Chinei.
Exemplarele adulte de panda se hrănesc timp de 15 ore pe zi şi pot să consume până la 45 de kilograme de bambus în fiecare zi. Deşi regimul lor alimentar este în principal vegetarian, urşii panda uriaş sunt cunoscuţi şi pentru faptul că vânează ocazional animale de talie mică.
Urșii panda sunt foarte buni cățărători. Foto: Profimedia
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.