Animale moarte sau „abia capabile să mai stea pe picioare”. Cum exporturile de bovine sunt folosite ca acoperire de contrabandiști
Navele uriașe folosite pentru transportul animalelor de fermă au devenit o opțiune atractivă pentru infractori care fac contrabandă cu droguri, arme și oameni, potrivit unei analize The Guardian.
Căutând droguri de contrabandă, poliția spaniolă a descoperit mai multe cadavre de animale care se descompuneau pe două nave de transport maritim. Ca să analizeze situația animalelor putrezite și care zăceau în urină și fecale, autoritățile spaniole au trebuit să poarte echipament de protecție pentru a nu inhala agenți patogeni și metan.
Prima navă, denumită Neameh, a fost reținută anul trecut în portul Algeciras din sudul Spaniei, în baza suspiciunii de contrabandă cu cocaină din Columbia. Multe dintre cele aproximativ 4.000 de bovine aflate la bord au fost găsite moarte și zăcând în propriile excremente. Potrivit autorităților, mirosul generat de cadavrele animalelor era atât de puternic încât nu au putut fi folosiți nici măcar câinii special antrenați pentru detectarea drogurilor.
Cea de-a doua navă, denumită FM Spiridon, care transporta aproximativ 5.000 de bovine, a fost reținută anul trecut în Insulele Canare, tot în baza suspiciunii că ar fi fost folosită pentru traficul de droguri. La bordul navei, poliția spaniolă a descoperit o scenă similară cu cea de pe nava Neameh, animalele fiind transportate în condiții deplorabile. Chiar dacă nu au descoperit nici pe această navă droguri, autoritățile spaniole au găsit, pe lângă cadavrele mai multor animale, bovine bolnave și aflate pe moarte, care nu primiseră hrană și niciun fel de îngrijire medicală.
Iadul printre cadavrele animalelor
„A fost ca în iad”, a declarat un martor pentru cotidianul local spaniol Europa Sur, descriind scena de supraaglomerare a animalelor, care „abia mai erau capabile să stea pe picioare”.
În ambele cazuri, atât în ceea ce privește nava Neameh, cât și în ceea ce privește nava FM Spiridon, nu au fost găsite droguri, însă observatorii susțin că contrabanda cu droguri și alte tipuri de contrabandă desfășurată cu ajutorul navelor și camioanelor care transportă animale rămâne o opțiune din ce în ce mai atractivă pentru traficanți.
Aproape 2 miliarde de animale de fermă sunt transportate în întreaga lume în fiecare an, costul total anual al acestor tranzacții de bovine fiind estimat la peste 20 de miliarde de dolari.
„Navele maritime pentru transportul animalelor de fermă reprezintă o cutie a Pandorei pentru contrabanda internațională”, a declarat Charlotte Nithart, director al ONG-ului francez Robin des Bois, specializat în siguranța și poluarea maritimă, contrabandă, braconaj și bunăstarea animalelor. Aceste nave sunt „de neegalat” în ceea ce privește utilitatea lor pentru „transportul ilegal de mărfuri dubioase, cum ar fi narcoticele, armele, bunurile contrafăcute și subprodusele provenite de la animalele sălbatice”, mai precizează Charlotte Nithart.
Avantajele acestor nave pentru transportarea animalelor, explică Nithart, includ logistica descurajantă a locului de plasare a animalelor în cazul în care o astfel de navă este confiscată, dimensiunea foarte mare, echipajele prost plătite care muncesc foarte mult și integrarea într-o rețea globală care acoperă rutele din Columbia și Brazilia până în Europa și porturile mediteraneene de est, inclusiv cele din Turcia, Egipt, Liban și Iordania.
Alte beneficii, spune Maria Boada, un specialist în transportul animalelor vii în cadrul Fundației britanice pentru bunăstarea animalelor, includ dificultatea de a căuta navele maritime umplute cu animale vii și care degajă mirosuri puternice.
Contrabanda mascată de transporatrea animalelor
Caroline Rowley, membră în organizația Ethical Farming Ireland, a transmis că în 2019 au fost găsite droguri în valoare de aproape un milion de euro într-un camion care transporta animale în Comitatul Louth din Irlanda.
Însă nu doar drogurile sunt suspectate de a face parte din contrabanda desfășurată la bordul navelor care transportă animale. La sfârșitul anului trecut, în Franța, o navă pentru animale, denumită Bruna, a fost întoarsă din drum și i s-a interiz pătrunderea în apele franceze de către autoritățile de la Paris, în baza suspiciunii că aceasta ar fi transportat migranți ilegali.
ONG-urile cred că rapoartele sunt doar vârful aisbergului. Ofițerii vamali sunt mai circumspecți, admițând problema utilizării animalelor ca momeală de contrabandă, dar consideră că aceasta este doar una dintre opțiunile disponibile traficanților.
O sursă din cadrul agenției fiscale și vamale din Spania a transmis că navele cu animale sunt „una dintre multele” moduri prin care drogurile sunt ascunse pe nave comerciale, cu scopul de a „îngreuna inspecția, care ar necesita măsuri excepționale”.
Printre măsurile excepționale care ar face ca o navă pentru transportul animalelor să fie mai greu de inspectat, afirmă sursa spaniolă, se numără cerințe suplimentare de control și cele sanitare în cazul în care animalele sunt descărcate, pe lângă „complexitatea” în ceea ce privește căutarea oricărei nave suspectate că ar face trafic de droguri.
În unele situații, chiar și în cazul în care există probleme grave privind bunăstarea animalelor, debarcarea acestora poate fi împiedicată de restricțiile UE privind importul și exportul, a constatat un raport recent elaborat de cercetătoarea Maria Boada.
Vorbind din prorpria experiență, proprietarul și operatorul navei Bruna, Hussein Hammami, a declarat că gradul de securitatee din jurul navelor pentru transportarea animalelor ar putea fi diminuat, iar navele au oferit o mulțime de oportunități pentru ascunderea potențialilor clandestini.
De asemenea, Hammami a spus că orice suspiciune reveritoare la faptul că nava Bruna ar fi fost implicată în contrabanda cu migranți reprezintă o neînțelegere care a fost lămurită, iar în prezent nava este, din nou, liberă să intre în apele Franței.
„Autoritățile franceze au crezut că facem contrabandă, pentru că o parte din echipaj fuge de pe navă imediat cum acostăm într-un port”, susține Hammami, care mai declară că „acest aspect reprezintă o problemă pentru noi, având în vedere că oamenii vin inițial să lucreze pe navă și li se fac pașapoarte și carnete de marinar, iar ulterior, după ce ajungem într-un port european, aceștia părăsesc nava”.
Hussein Hammami susține că principalele rute de transport al animalelor operate de nava sa se desfășoară între Algeria, Franța, Spania și Libia și susține că persoanele care aduc bunuri ilicite la bord pentru contrabandă „nu au fost o problemă pentru noi”.
La rândul său, căpitanul Thibault Lavernhe, purtătorul de cuvânt al autorității maritime mediteraneene din Franța, a confirmat că navei Bruna i s-a permis să intre din nou în apele franceze în luna ianuarie a acestui anul „deoarece nu mai există niciun motiv de suspiciune legat de traficul de migranți” pe această navă. Cu toate acestea, autoritățile din portul Sète din sudul Franței au refuzat să primească nava Bruna, a declarat Lavernhe, acestea invocând temerile cu privire la riscul de ordine publică.
Întrebat de ce, în ciuda condițiilor inumane de pe Neameh și FM Spiridon, ambele ambarcațiuni au primit aviz pozitiv pentru călătorie după ce nu au fost găsite droguri, iar bovinele bolnave nu au fost descărcate și eutanasiate, ministerul agriculturii din Spania a declarat că perchezițiile au fost „efectuate de poliție” în care „Ministerul agriculturii, pescuitului și alimentației nu a avut nicio implicare”.
La începutul acestui an, ministerul agriculturii din Spania a ordonat ca aproape 3,000 de bovine, a căror stare s-a deteriorat după luni de zile pe mare petrecute pe transportatorii de animale Elbeik și Karim Allah, să fie ucise din motive de bunăstare în portul Cartagena.
Editor : Marco Badea
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News