În mai puţin de un an, serviciile care permit achitarea cumpărăturilor cu telefonul mobil s-au extins rapid. Lansat în octombrie anul trecut în Statele Unite, Apple Pay, aplicaţia care transformă iPhone-ul într-un portofel electronic, a fost adusă şi în Europa.
Rivalul Google vine tare din urmă. A convins un milion de magazine din Statele Unite să accepte plăţi făcute prin Android Pay, instalat pe telefoanele mobile inteligente. În acelaşi timp, consumatorii sud-coreeni au adoptat rapid tehnologia de plăţi mobile de pe noile telefoane Samsung.
„Poți pune telefonul lângă orice cititor de bandă magnetică și apeși senzorul de amprentă. Este așadar un sistem multiplu de autentificare”, explică Lance Ulanoff, editor Mashable.
Și Samsung se pregătește să își aducă sistemul în Europa. Dar deocamdată niciuna dintre companiile IT nu își propune să înlocuiasca băncile. Telefoanele mobile stochează doar copii electronice ale cardurilor, nu le înlocuiesc. Cumpărătorul nu trebuie să introducă un cod pin sau altă parolă de securitate. Însă companiile IT susțin că plățile de pe telefonul mobil sunt mai sigure decât cele direct prin card.
Un detaliu care rămâne un subiect aprins de dezbateri îl reprezintă comisioanele. Apple încasează de la bănci 0,15% din valoarea fiecărei tranzacții. Mai departe, băncile obișnuiesc să pună comisioanele pe umerii patronilor de magazine, iar aceștia pot decide să includă costul în preț.
Google și Samsung nu încasează deocamdată niciun comision. Ceea ce înseamnă că sistemele lor de plăți de pe telefonul mobil nu au cum să fie profitabile. Dar, cum sistemul de operare Android și telefoanele Samsung au împreună o cotă de piață mult mai mare, analiștii estimează că băncile îi vor forța pe cei de la Apple să renunțe la taxarea cumpărăturilor.
Pe termen lung chiar și un comision mic le poate aduce companiilor IT încasări mari. Numai în Statele Unite plățile de pe telefonul mobil ar putea ajunge la 1.000 de miliarde de dolari în 2017. Iar în restul lumii, suma va fi de câteva ori mai mare.