Comercianţii de aparatură pentru casă şi birou încep să vadă creşteri consistente ale vânzărilor. Piaţa de electronice şi electrocasnice a crescut cu 7% în 2013, evoluţie alimentată în special de perioada promoţiilor din noiembrie şi decembrie. Ultimul trimestru al anului a fost de departe cel mai bun al ultimilor cinci ani. Însă faţă de perioada de boom, când creditele de consum se luau foarte uşor, doar cu buletinul, consumul de produse de folosinţă îndelungată rămâne redus.
Cu toate creşterile, românii nu cheltuiesc mai mult de 70 de euro pe an pentru aparatură.
Piaţa electrocasnicelor şi electronicelor a crescut cel mai mult în ultimul trimestru din 2013, în special în noiembrie, perioada reducerilor de Black Friday. Motorul de creştere l-au reprezentat produsele de comunicaţie – telefoanele -, care au generat anul trecut vânzări totale de 472 de milioane de euro. Piaţa a fost împinsă în sus în special de smartphone-urile cu preţ accesibil. Dar în scenă îşi fac apariţia tot mai agresiv şi aşa-numitele phablets, o combinaţie între un smartphone cu ecran mare şi tabletă.
Vânzările de produse IT au accelerat ceva mai puţin, cu 4%, şi au ajuns la încasări totale de 455 de milioane de euro, potrivit datelor companiei de consultanţă GfK. Calculatoarele au continuat să piardă piaţă în faţa laptopurilor, care înseamnă mai bine de jumătate din segmentul total de IT.
Electrocasnicele au adunat vânzări de peste 450 de milioane de euro. Aparatele mici, mai ieftine, au mers mai bine decât cele mari şi au avut o creştere de 9%, până la 114 milioane de euro. Consumatorii au avut bani de un mixer nou, dar mai puţin pentru o maşină de spălat, unde rata de înlocuire este la cinci-opt ani. Ca urmare, electrocasnicele mari au avansat cu doar 5%, până la 337 milioane de euro.
Electronicele au mers puţin mai bine în 2012 şi au ajuns la un total de 285 de milioane de euro, o mare parte din încasări fiind făcute în luna noiembrie. Cea mai mare cerere a fost pentru televizoarele cu ecran plat, unde şi reducerile de preţuri au fost ceva mai consistente. În ultimul trimestru al anului, unu din trei televizoare cumpărate a fost de tip smart TV. Aparatele audio, video, dar şi consolele de jocuri au fost mai puţin cumpărate, la fel şi televizoarele 3D.
De departe, cea mai slabă evoluţie au avut-o aparatele foto. Promoţiile pe final de an nu au putut salva şi piaţa aparatelor foto de la o nouă scădere abruptă. La fel ca şi în anii trecuţi, aparatele foto au fost ultimele pe lista de cumpărături, pentru că telefoanele inteligente continuă să le muşte din încasări. Doar segmentul aparatelor profesioniste a rămas constant, pe când cele digitale au avut vânzări slabe chiar şi pe timp de vară.
Business Club