Tehnologia care ar putea revoluţiona transportul pe mare

Data publicării:
nava

Tehnologia blockchain ar putea revoluţiona industria de transport pe mare. Utilizarea sa principală acum e în tranzacţiile de criptomonede, controversate în sine, însă tehnologia din spate are un potenţial fantastic.

Sunt milioane de documente necesare în cazul mărfurilor care ajung într-un port. Şi toate trebuie să treacă din mână în mână, operaţiune care durează şi costă. Dar tehnologia blockchain ar putea reprezenta o cotitură în comerţul mondial între continente. Din punct de vedere logistic, poate fi un pas uriaş precum cel din anii 60, când au fost introduse containerele. Doar că trebuie depăşit un mare prag - blockchain consumă cantităţi mari de energie cu actualele sisteme computeristice. Atunci când puterea va creşte, blockchain poate să fie revoluţie.

Globalizarea a creat avantaje uriaşe pentru reţelele care stau la baza comerţului mondial. Majoritatea porturilor au automatizat operaţiunile cu ajutorul maşinilor şi al roboţilor, iar transporturile sunt coordonate şi monitorizate cu ajutorul computerelor. Tot acestea stochează şi bazele de date. Totuşi, toate aceste operaţiuni încă se bazează pe milioane de documente în format fizic. Înseamnă costuri cu personal uman şi timp pierdut.

Forumul Economic Mondial arată că poate fi economisită o sumă de o mie de miliarde de dolari dacă toate activităţile vor fi întegrate pe singură platformă care să funcţioneze cu tehnologia blockchain. Documentaţia care, de regulă, primeşte toate aprobările în decurs de zile, ar putea fi gata în câteva minute. Şi, de multe ori, nici nu va fi nevoie de intervenţie umană.

Sistemul poate susţine tranzacţiile în mod autonom. A fost testat cu succes în cazul criptomonedelor şi ar putea reprezenta următoarea mare provocare pentru schimbul mondial de mărfuri. Sunt companii care operează linii de transport şi care testează deja modul în care tehnologia blockchain ar putea reduce birocraţia în comerţului global.
Lungul proces de hârţogăraie începe din momentul în care mărfurile sunt încărcate pe o navă. Apoi sunt documente care trebuie aprobate până la intrarea sau ieşirea în port. Doar un singur transport e însoţit de sute de pagini care trebuie livrate fizic în diverse birouri, agenţii, bănci sau alte entităţi. Şi nu sunt doar documentele care însoţesc marfa, ci şi cele vamale. Spre exemplu, în cazul unui simplu transport de trandafiri şi avocado care a plecat, în 2014, din Kenya spre Olanda au fost implicate 30 de persoane şi organizaţii - care s-au ocupat numai de acte. Încărcătura a avut nevoie de 34 de zile pentru a ajunge din fermă la comercianţi - 10 zile din această perioadă au fost necesare doar pentru aprobarea tuturor actelor. Şi când un singur document e pierdut, perioada de aşteptare se prelungeşte.

Tehnologia blockchain e un registru descentralizat, părţile implicate pot deţine fiecare câte o copie, iar informaţiile stocate sunt criptate şi nu mai pot fi modificate ulterior.

Sunt companii care cred că tranzacţiile mondiale stocate într-un singur loc ar putea reprezenta o provocare mult prea mare. Şi, pentru ca întreg sistemul să funcţioneze, e nevoie ca tehnolgia blockchain să fie îmbrăţişată de toţi actorii implicaţi: de la administraţiile portuare până la autorităţile vamale, aflate în subordinea guvernelor. Dar dacă se urmează această direcţie, companiile vor face economii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Ce a pățit o badantă din Italia după ce a pus mâna pe o moștenire de 317.000 de euro. A forțat bătrâna să...
Digi FM
Cum arată Bryan Adams în 2024, la 65 de ani. La 16 ani s-a lăsat de școală pentru muzică
Pro FM
Selena Gomez reacționează după noile critici legate de silueta sa: Nu-mi pasă că nu sunt subțire băț
Film Now
Jennifer Lopez, în cei mai scurți pantaloni din garderobă și cizme până la genunchi, la proiecția noului film...
Adevarul
Caz bizar în Ilfov: O țeavă de gaz blochează poarta unei case. Avocat Cuculis: „Ieșirea din curte se face pe...
Newsweek
Se votează o nouă creștere de pensie și o nouă formulă de recalculare. NU mai contează anii munciți!
Digi FM
Un român, văduv și tatăl a doi copii, mort în inundațiile din Spania. Fratele lui i-a găsit trupul fără...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Un hamster a „evadat” dintr-o școală, într-un balon de plastic. Imaginile, desprinse parcă dintr-un film...
Film Now
Motivul pentru care Al Pacino și-a donat toți bani câștigați din filmul „Cruising”: „Nu am vrut să am asta pe...
UTV
Margot Robbie si Tom Ackerley au devenit parinti pentru prima oara. Actrita a nascut un baietel perfect...