Primii care au ieşit din criză datorită revenirii consumului sunt vânzătorii de electrocasnice. Numai vânzările de televizoare plate vor depăşi în ultimele trei luni din acest an 120 de milioane de euro.
După ce în 2009 vânzările scăzuseră cu aproape 50%, anul acesta piaţa va depăşi valoarea de 1,5 miliarde de euro, estimează specialiştii. Adică va fi cel mai bun an din 2008 până acum, iar managerii de magazine simt acest lucru cel mai bine în perioada sărbătorilor.
„Coada a fost întinsă pe toată lungimea showroomului, dar pentru că ne așteptam la un astfel de lucru, am suplimentat casierele cât și consultanții în vânzări. Ne așteptăm să ne triplam vânzările în această perioadă”, spune Bogdan Leonte, managerul unui showroom de electrocasnice.
Vânzările cresc, deşi comportamentul românilor la cumpăraturi s-a schimbat: nu mai cheltuie din impuls, ci economisesc şi aşteaptă ocaziile speciale cum ar fi reducerile sau sărbătorile.
În ultimii ani, românii au renunţat să mai cumpere frigidere şi maşini de spălat pe care le-au achiziţionat în anii când luat credite cu buletinul. În schimb, au devenit mari amatori de laptopuri, tablete şi telefoane inteligente care au creşteri de vânzări de la un an la alturi depeste 15 procente.
Numai luna aceasta se vând peste 100.000 de tablete, aproape 20% din câte se vând într-un an întreg. Motivul este că românii vor să fie conectaţi la Internet şi să trimită informaţii de pe un gadget pe altul.
Cea mai spectaculoasă creştere în perioada sărbătorilor, de 24%, au avut o anul trecut telefoanele mobile inteligente.