ONU a publicat principalele "principii" pentru combaterea dezinformării online

Data publicării:
Handwriting text Fake News. Word Written on false information publish under the guise of being authentic news Collecting Important Data Online, Developing Word Processing Application
ONU speră ca aceste principii să fie aplicate de platformele sociale, mijloacele de informare în masă și guverne. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

ONU a prezentat luni "principiile majore pentru integritatea informaţiei", care vizează în primul rând combaterea dezinformării online, în special prin regândirea modelului publicitar al platformelor şi reţelelor de socializare.

"Într-o perioadă în care miliarde de oameni sunt expuşi la argumente înşelătoare, distorsiuni (ale adevărului) şi minciuni, aceste principii stabilesc o cale clară, înrădăcinată în drepturile omului, inclusiv în dreptul la libertatea de exprimare şi de opinie", a comentat secretarul general al ONU, Antonio Guterres, într-un comunicat citat de News.ro.

Prezentând în urmă cu un an un document de orientare care sublinia "riscul existenţial" pentru umanitate al dezinformării online, chiar înainte de dezvoltarea fulminantă a noilor instrumente de inteligenţă artificială, el a propus elaborarea unui fel de cod de conduită care să servească drept referinţă în acest domeniu.

În urma consultărilor cu diverşi actori din sector, documentul publicat luni, care nu este obligatoriu, enumeră cinci principii principale:

- încrederea şi rezistenţa societăţii;
- mass-media independente, libere şi pluraliste;
- transparenţa şi cercetarea;
- responsabilizarea publicului;
- stimulente pozitive.

ONU speră ca aceste principii să fie aplicate de platformele sociale, mijloacele de informare în masă și guverne.

Într-un moment în care unele state sunt acuzate că sunt ele însele surse ale campaniilor de dezinformare, documentul analizează în special marile companii de tehnologie care fac posibil ca mass-media să joace un rol-cheie în această campanie.

ONU le invită să se abţină de la difuzarea de informaţii false şi de discursuri de ură şi, în special, să consolideze măsurile de garantare a integrităţii informaţiilor în timpul campaniilor electorale.

"Dezinformarea şi ura nu ar trebui să genereze o expunere maximă şi profituri masive", insistă, de asemenea, textul, făcând apel la o regândire a modelelor de publicitate automată utilizate de platforme.

"Cu o astfel de concepţie opacă, bugetele de publicitate pot finanţa din greşeală persoane, entităţi sau idei pe care agenţii de publicitate nu intenţionează să le sprijine, ceea ce poate constitui un risc material pentru mărci".

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
De ce a murit Ileana Stana Ionescu. Regretata actriță avea 88 de ani
Digi FM
Mirela Oprisor, victima unui furt incredibil în tinerețe! Ce i-au furat hoții în troleu
Pro FM
Delia, într-un costum de baie minuscul. S-a pozat în oglinda de acasă, înainte de a ieși pe terasa pe care...
Film Now
De 15 ani, Liam Neeson se plimbă cu aceeași femeie în parc. Acum, actorul și-a făcut curaj și i-a transmis un...
Adevarul
Cum arăta cu adevărat voievodul Ștefan cel Mare. Potretele cunoscute nu au nicio legătură cu realitatea...
Newsweek
Câți pensionari iau sub 1.500 lei pensie și câți au peste 5.000 lei? Ce se întâmplă la recalculare?
Digi FM
Ileana Stana Ionescu, în 3 scenete de neuitat, alături de Radu Beligan, Nicu Constantin și Ștefan...
Digi World
De ce-i ciupesc țânțarii pe unii oameni mai mult decât pe alții. Ce explicații au reieșit în urma mai multor...
Digi Animal World
Momentul în care un câine Husky e surprins în timp ce cânta. Imaginile sunt virale: „E chiar mai bun decât...
Film Now
În anii '90, făcea furori în „Renegatul”. Cum arată astăzi și în ce producții mai joacă Lorenzo Lamas, tatăl...
UTV
Cleopatra Stratan si Edward Sanda au vorbit despre problemele cu care se confrunta in casnicia lor: „Am fost...