Preţul de vânzare al BlackBerry reprezintă doar 17% din vânzările înregistrate într-un an, dar cifra e irelevantă: compania e pe minus.
Grupul canadian de asigurări Fairfax Financial a stabilit un preţ, dar abia urmează să atragă finanţarea pentru tranzacţie. Şi în funcţie de cine va da banii se va modifica componenţa consorţiului de preluare, astfel că pot apărea viitori acţionari.
BlackBerry nu are în nicun caz viitorul asigurat. Tranzacţia nu este băută în cuie. În plus cumpărătorii pot considera la un moment dat că Blackberry valorează mai mult moartă decât vie şi atunci o vor vinde pe bucăţi.
Nu mai departe de acum cinci ani BlackBerry era liderul pieţei smartphone-urilor şi avea o valoare de piaţă de 80 de miliarde de dolari.
S-a prăbuşit, aşa cum a păţit şi telefonia mobilă de la Nokia, preluată pentru 7,2 miliarde de dolari de Microsoft. Un preţ mic pentru o afacere cândva uriaşă, dar până la urmă corect, căci vânzarea s-a făcut târziu.
Un alt nume mare al timpurilor trecute, Motorola, a scăpat cel puţin de ruşinea de a se vinde pe nimic. Chiar dacă nu a avut dimensiunea rivalilor pomeniţi, divizia de telefonie mobilă Motorola a fost preluată de Google în urmă cu doi ani pentru 12,5 miliarde de dolari.
Ericcson, lider de piaţă în perioada de început a telefoniei mobile, nu mai are nici ele nicio legătură cu acest business. Încă de la începutul anilor 2000 avea probleme şi atunci s-a asociat cu Sony pentru a rezista în piaţă. Colaborarea a început în 2001 şi era promiţătoare. Modelele Sony-Ericcson erau printre primele care se doreau mai mult decât telefoane. Încorporau camere foto bune şi dispozitive de ascultat muzică. Dar au intratat în anonimat. În 2011 Ericcson şi-a vândut participaţia în firma înfiinţată cu Sony pentru ceva mai mult de un miliard de dolari.
Siemens, care începuse bine în piaţa telefoniei mobile, a sfârşit tot prost. Compania a fost inovativă: a introdus primul ecran color, e drept cu doar patru nuanţe, primul card de memorie şi primul dispozitiv cu GPS încorportat. Nu a fost suficient. În 2005, divizia de telefonie mobilă a Siemens ajungea în curtea grupului taiwanez BenQ, unde s-a pierdut.
Un producător destul de popular într-o vreme, cel puţin în România, a fost Alcatel. Nu a rezistat în piață. În 2004 a intrat într-o colaborare cu compania chineză TCL. Un an mai târziu francezii ies total din afacere.
Istoria recentă arată că viața în sectorul tehnologiei este scurtă. În 10-15 ani ani cel mult, o companie își poate trăi toate etapele vieții. Iar cum dezvoltarea este accelerată și timpul pare să treacă mai repede în acest domeniu.