Microsoft se poate felicita pentru că a avut una dintre cele mai proaste idei de afaceri din perioada modernă. Acum 16 ani, şi-a salvat competitorul Apple de la faliment. În 1997, compania lui Bill Gates a băgat 150 de milioane de dolari în Apple, bani care au reprezentat trambulina de pe care a sărit în anii care au urmat. Atunci, Microsoft era un gigant, iar Apple - un biet bolnav. Rolurile s-au inversat. Acum, Microsoft are o capitalizare de circa 320 de miliarde de dolari, în timp ce Apple valorează peste 505 miliarde de dolari.
În 1997, Apple venea smerit în faţa mai-marelui Microsoft să ceară ajutor. Compania era aproape de faliment, după o serie de proiecte costisitoare care au eşuat în perioada în care Steve Jobs fusese înlăturat de la conducerea ei. Microsoft a acceptat să ajute Apple să îşi revină. Nu era o mişcare tipică pentru Microsoft, o companie care s-a ridicat de fapt prin strivirea concurenţei.
Şi totuşi, a întins o mână de ajutor către Apple, cu un motiv bine întemeiat: avea nevoie de concurenţi. Dacă Apple murea, risca să fie considerat un monopol, iar autorităţile antitrust din America ar fi putut să ceară spargerea grupului. În plus, Microsoft voia să câştige şi ceva capital de imagine, pentru că se lupta prin tribunale cu Netscape, companie care opera un browser concurent.
Afacerea părea bună la acel moment. Era un acord de licenţiere prin care Microsoft promitea să dezvolte şi să livreze programe pentru platforma Mac, potrivit Bloomberg Businessweek. Practic, Microsoft susţinea atunci tocmai un produs Apple care avea mai apoi să-i muşte serios din propria cotă de pe piaţa calculatoarelor. De cealaltă parte, Apple renunţa la procesele intentate împotriva Microsoft şi promitea să pună motorul de căutare Internet Explorer pe calculatoarele sale.
Parteneriatul cu Microsoft a fost anunţat în cadrul unui eveniment care a marcat atât revenirea lui Steve Jobs la cârma Apple, cât mai ales poziţiile celor două companii. În cadrul evenimentului, fondatorul Microsoft, Bill Gates, a apărut pe ecranul imens din sala de prezentare, punându-l total în umbră pe Jobs.
Imaginea este reprezentativă pentru raportul de forţe de atunci dintre cei doi jucători. Apple avea o valoare de piaţă de 3 miliarde de dolari, fiind un jucător foarte mic pe piaţa calculatoarelor în comparaţie cu Microsoft, care era un gigant, cu o capitalizare de peste 500 de miliarde de dolari.
Cu ajutorul Microsoft, Apple nu numai că şi-a revenit, dar a devenit tot mai puternică. Zece ani mai târziu, acelaşi Steve Jobs anunţa iPhone-ul, telefonul inteligent care a revoluţionat piaţa telecom. A urmat în 2010 lansarea tabletei iPad, unul dintre cele mai populare produse ale Apple. Iar în acelaşi an, Apple a întrecut, pentru prima dată, valoarea de piaţă a Microsoft. Acum, Microsoft este un jucător mult mai mic decât rivalul său: are o capitalizare de circa 320 de miliarde de dolari, în timp ce Apple valorează peste 505 de miliarde de dolari.
Business Club