Momentan, Apple și Google evită să se atace frontal. Potrivit surselor The New York Times, Google va anunța în această seară o reîntregire a arsenalului său. Va fi lansat Android Pay, serviciul care le va permite cumpărătorilor să facă plăţi cu cardul direct din aplicaţiile magazinelor. Toată lumea câştigă. Clienţii fac comenzi simplu şi rapid, comercianţii îşi încasează banii şi în plus pot integra în Android Pay propriile programe de loialitate.
Cumpărătorii câştigă puncte la fiecare comandă şi au un motiv în plus să revină iar şi iar în magazinul online pentru noi achiziţii, pe care le pot face la preţ redus.
Cum tot sistemul e electronic şi plăţile sunt înregistrate, comercianţii au acces la un plus de informaţie - pot analiza cu uşurinţă obiceiurile de consum ale clienţilor şi pot lua decizii în funcţie de acestea.
Pentru Google, asta înseamnă că gigantul are şanse să convingă mulţi comercianţi să-i adopte serviciul, muşcând practic o felie din piaţă. Pentru a înlocui şi o altă parte a serviciilor bancare, Google se pregăteşte să reintroducă Google Wallet ca aplicaţie concentrată pe tranzacţii. Le va permite utilizatorilor să trimită bani direct unei alte persoane fără a mai trece prin site-ul băncii.
Luna viitoare şi Apple este aşteptat să vină cu îmbunătăţiri la sistemul său de plăţi mobile. Apple Pay va aduce, spun sursele The New York Times, un program de recompense pentru a-i aduce pe clienţi iar şi iar în magazinele cu care lucrează Apple.
Compania deja a semnat parteneriate cu mai multe bănci americane şi cu lanţuri mari de magazine şi deşi aceştia spun că serviciul e tot mai folosit, în piaţa plăţilor mobile, Apple porneşte însă din start cu un handicap. Doar comercianţii mari îi sunt parteneri. E foarte dificil să încheie contracte cu miile de comercianţi mici.
Cea mai mare limită pentru Apple, însă, e tocmai legătura dintre soft-ul său de plată şi hardware-ul cu care e compatibil. Apple Pay funcţionează doar pe iPhone, iar iPhone-ul are o cotă de piaţă de 16%, peste care serviciul de plăţi nu poate trece. Asta lasă mult spaţiu de extindere celor de la Google, care au oportunitatea să ducă Android Pay pe foarte multe telefoane de la mărci diferite.
Dar deşi acest lucru e în principiu un avantaj, se poate transforma într-o durere de cap pentru Google. Samsung a cumpărat recent LoopPay, un rival al Google în piaţa plăţilor mobile. Sud-coreenii ar putea duce utilizatorii Android Pay către propriul lor serviciu.
La mijloc sunt foarte mulţi bani. Potrivit datelor de la Forrester Research, doar piaţa americană a plăţilor mobile valora 52 de miliarde de dolari anul trecut. În patru ani se estimează că suma aproape se va tripla.
Totuşi, deşi sunt mulţi bani de câştigat şi atât Google cât şi Apple au buzunare îndeajuns de adânci încât să investească serios în acest segment, însăşi ideea de plăţi mobile ar putea fi limitată. Se doreşte înlocuirea serviciilor bancare, dar analiştii cred că e o tehnologie care caută probleme. Banii cash şi plăţile cu cardul sunt uşor de folosit şi au rădăcini adânci în toată lumea. Astfel că portofelele digitale pot fi mai degrabă o completare decât un înlocuitor.