Succesul Dacia în Occident este tras la indigo pe piaţa gadgeturilor. Loganul a fost lansat ca o maşină pentru pieţele în creştere, dar a ajuns un succes pe pieţele mature. Acum se întâmplă ceva similar cu smartphone-urile: telefoanele ieftine şi fără sigle cu rezonanţă precum Apple, Samsung sau HTC, câştigă teren în Europa.
Efectul intrării agresive a acestor noi jucători duce la divizarea pieţei în ţările dezvoltate din vestul Europei, potrivit datelor Kantar Worldpanel ComTech.
Brandurile foarte cunoscute, precum Apple şi Samsung, se confruntă în Europa cu o presiune tot mai mare din partea concurenţilor mai mici. Wiko, de pildă, un producător francez de smartphone-uri relativ necunoscut, s-a alăturat unei liste de telefoane ieftine fabricate în cea mai mare parte de chinezi.
Printre micii producători se află însă şi branduri cunoscute, precum Motorola, care şi-a revitalizat linia de smartphone-uri, precum şi companii ca Huawei şi Wiko.
Vânzările companiei chineze Huawei au crescut de peste două ori pe cele mai mari cinci pieţe din Europa de Vest. Huawei are acum în regiune o cotă de 3%, ajungând chiar la 5% în Germania şi Spania.
În acest timp, cumpărătorii încep să îşi dea seama de costul real al telefoanelor şi caută alternative mai ieftine. Cu excepţia snobilor, consumatorii nu mai sunt dispuşi să plătească un brand la care marja de profitabilitate este foarte mare. Prin urmare, cât timp tehnologia este relativ apropiată, diferenţa o face preţul.
În China, compania locală Xiaomi a vândut în aprilie mai multe telefoane decât Samsung, pentru a doua lună consecutiv.
Statele Unite sunt încă dominate de Samsung şi Apple, care au cote de piaţă aproape egale, de circa 34%, în urma creşterii puternice a grupului sud-coreean. Semnele unor schimbări se văd însă şi peste ocean. Iar când apele se vor despărţi şi mai mult, marii producători vor fi nevoiţi să reacţioneze. Altfel, riscă să piardă.
Business Club