Fie că folosim aparatul foto, telefonul mobil sau camera de filmat, putem să prindem momentele care ne interesează în timp real, le prelucrăm apoi direct pe aparat şi cu un singur click le trimitem prietenilor sau le postăm pe internet.
Vânzările de echipamente foto nu mint: românii sunt mari amatori de fotografie. „În 2015, faţă de 2014, a fost o creştere de 15% a pieţei foto, iar în 2016 preconizăm peste 20% această creştere”, spune Vladimir Chetroiu, consultant foto-video.
La sporirea vânzărilor a contribuit şi Răzvan Tulai, un tânăr care a făcut din fotografie o afacere. A început la 14 ani, când împrumuta de la vecini camere foto. În timp, şi-a cumpărat echipamente bune şi a devenit acum fotograf cunoscut.
„Investiţia a fost foarte mare, aş fi putut cumpăra o maşină nouă destul de scumpă”, spune Răzvan Tulai.
Românii cumpără camere foto cu preţuri cuprinse, în medie, între 150 şi 500 de euro. Şi, cum tehnologia a evoluat mult, vânzările de telefoane mobile cu camere performante muşcă tot mai mult din segmentul consacrat de aparate.
Piaţa se schimbă şi dacă ne uităm la interesul pentru arta fotografică şi cursurile de specialitate. „În 2012, erau 90% bărbaţi şi 10% femei, acum avem 50 % femei şi 50% bărbaţi. Interesul femeilor este din ce în ce mai mare”, spune Ana Măreşescu, organizator de evenimente foto.
Ultimul an a fost foarte bun şi pentru studiourile de imprimare a fotografiilor. Moda albumelor foto care pot fi răsfoite pare să revină.
„În 2015 am avut o dublare a vânzărilor şi ca număr de comenzi şi ca volum faţă de 2014. Amintiri din concediu, se printează foarte mult fotografii de pe telefon”, spune și Eugen Popa, directorul unui departament de imprimare foto.
Oricum, mediul online rămâne principalul album foto pentru mulţi. Pozele pot fi prelucrate uşor cu tot felul de aplicaţii, pentru a evidenţia anumite culori, clarităţi sau pentru a da capturii aparenţa altor timpuri.