Într-o economie digitală care prosperă, datele reprezintă totul, aşa că reclamele targetate au început să fie multe şi deranjante pentru cetăţenii români care navighează pe internet. Fie că ne deschidem browserul pentru a căuta o informaţie, fie că ne verificăm conturile de pe reţelele de socializare, suntem bombardaţi zilnic cu reclame. Dar experţii susţin că soluţii pentru a le bloca există. Ele sunt la îndemâna oricui. Firmele care se ocupă de reclamele online au învăţat să fenteze programele care blochează anunţurile publicitare. Dar dezvoltatorii de aşa-numite „ad-blockere” nu au stat cu mâinile în sân şi s-au adaptat. Cineva lucrează, totuşi, şi în interesul utilizatorului de internet.
Imediat ce o persoană navighează pe internet în căutarea unei biciclete, de exemplu, reclamele la acest mijloc de deplasare îl urmăresc apoi în toate paginile deschise. Chiar dacă site-urile pe care navighează ulterior nu au nicio legătură cu anunţurile de vânzare de biciclete. Se întâmplă acest lucru pentru că istoricul căutărilor rămâne înregistrat sub formă de cookie-uri - aşa cum numesc experţii IT urmele lăsate pe internet. Mai departe, firmele care se ocupă de reclamele online centralizează aceste date şi le folosesc apoi pentru a targeta utilizatorii care se încadrează în categoria posibililor clienţi.
Şi noile tehnologii folosite de publicitarii online au devenit atât de sofisticate, încât îşi pot da seama când un internaut intenţionează să cumpere ceva, înainte ca acesta să intre pe vreun site anume şi înainte să efectueze vreo căutare în acest sens.
Studiile arată că 7 din 10 utilizatori de internet se declară extrem de deranjaţi de afişarea reclamelor. Ele rulează de multe ori automat câteva secunde şi abia apoi pot fi închise. Înseamnă timp şi energie pierdute. Firmele de securitate cibernetică au speculat aceste nemulţumiri şi au început să lanseze pe piaţă programe de tip ad-blocker, adică softuri care au rolul de a nu mai afişa reclamele nedorite. Însă chiar şi aceste programe au început să nu mai ţină pasul cu ritmul extrem de alert în care economia digitală e redesenată şi reinventată cu o viteză ieşită din comun.
Pentru a scăpa de reclamele deranjante, specialiştii recomandă între altele ştergerea periodică a cookie-urilor şi a istoricului căutărilor, resetarea identităţii virtuale cât mai des - operaţiune disponibilă în mai toate programele de operare - şi operarea unui browser cu funcţia de ascundere a reclamelor pornită. Numai că există programe care fac toate aceste operaţiuni în acelaşi timp, fără a mai fi nevoie de parcurgerea tuturor paşilor.
Dacă pentru utilizatorii de iPhone există programe de tipul 1Blocker X, pentru cei care folosesc sistemul de operare Android, Google a interzis multor dezvoltatori de ad blockere să-şi vândă aplicaţiile în Play Store. Singura soluţie rămâne, aşadar, utilizarea unui browser privat. Printre acestea se numără Firefox Focus, DuckDuck Go şi Ghostery Privacy Browser. Acestea pot fi utilizate pe telefoanele inteligente şi vin la pachet şi cu programe care blochează automat reclamele.
De asemenea, un alt soft care împiedică automat rularea reclamelor este Disconnect, disponibil şi într-o variantă gratuită.
Şi specialiştii mai au un sfat pentru utilizatorii care vor să evite reclamele nedorite: multe aplicaţii sau programe le permit acestora să opteze dacă sunt sau nu de acord cu reclamele targetate. Chiar dacă setările de bază pot dura ceva timp, pentru că au scopul de a descuraja, efortul se justifică ulterior.
Anul trecut, cheltuielile cu reclamele online au depășit 88 de miliarde de dolari. Peste 90% dintre acestea au fost găzduite de Google și Facebook.