Sectorul noilor tehnologii ale comunicaţiilor şi informaţiilor, care se dezvoltă rapid, impune la rândul său reguli pentru o concurenţă loială. Consiliul Concurenţei a încercat să pună la aceeaşi masă autorităţi, dar şi mediul de afaceri pentru a găsi cele mai bune răspunsuri la întrebările despre piaţa digitală. Concluzia, momentan, este că piaţa funcţionează datorită unei bune colaborări între puţinii agenţi care au intrat în domeniul tehnologic şi de comunicaţii. Mediul de afaceri cere, însă, reguli mai clare.
Chiar dacă nu există încă o reglementare clară, mulţi oameni de afaceri s-au lansat pe piaţă cu avânt. Ţinând pasul cu nevoile oamenilor şi cu ritmul alert al inovaţiilor. De la robotică, la e-commerce şi soluţii complexe de comunicaţii electronice, antreprenorii încurajează inovaţia şi ţin pasul cu nevoile societăţii. Viitorul în comunicaţii aparţine tehnologiei 5G.
Valentin Popoviciu, vicepreşedinte RCS & RDS: “Este cert că 5G ne duce către industrii care au nevoie de digitalizare. Nu se poate altfel, este ca o stradă cu sens unic. Trebuie să mergem către digitalizare si dezvoltarea de aplicaţii integrate de tehnologie şi comunciaţii. Toate acestea sunt cheia viitorului. Ar trebui să avem o strategie naţională clară, de facilitare şi implementare a reţelelor de mare viteză, atât fibră optică, cât şi reţea mobilă. Am tot discutat despre aceste lucruri de-a lungul timpului, am văzut, în mare parte, doar efortul operatorilor”.
Iosif Popa, reprezentant al ANCOM: „Ca autorităţi, nu putem să anticipăm. Nu le putem anticipa, nici nu le putem urma. Cred că o intervenţie în sectoare cu inovaţie masivă sau cu foarte multă tehnologie trebuie făcută după multă observare, atenţie şi cu mâna tremurândă a lui Montesquieu”.
Problema reglementării companiilor de tehnologie este una la nivel european.
Iulian Stancu, director retailer online: „Cum arată competiţia în zona digitală. Pe zona de trafic online ăsta este topul din România. Primele 5 sunt Google, Facebook, Youtube, Yahoo. Ele de fapt sunt nişte autostrăzi digitale iar toate companiile care vor să facă bussiness în zona asta trebuie să se lege la aceste autostrăzi. Companiile europene sunt de fapt jucători într-un cadru setat de marii jucători globali şi pentru a challenge-ui acest cadru, Europa are nevoie să se reinventeze şi să vadă diferit”.
În România, piaţa ITC funcţionează, însă, datorită colaborării dintre firme.
Dragoş Vasile, consilier la Consiliul Concurenţei: „Într-adevăr, o caracteristică a economiei de digitalizare este colaborarea şi pro-concurenţială pentru că duce la inovaţie. Sigur că există o limită când această colaborare s-ar putea să urmărească alte scopuri, nu menirea aceasta, de exemplu să reducă presiunile concurenţiale. Şi noi trebuie să facem distincţia între aceste lucruri atât de complicate”.
La evenimentul organizat de Consiliul Concurenţei au participat oameni de afaceri din mai multe sectoare ale economiei, precum cel de energie, de construcţii sau al noilor tehnologii de comunicaţii.