Ce poți face ca postările și pozele tale de pe rețelele sociale să nu fie folosite pentru a rula și antrena modele AI
Postările oamenilor pe rețelele sociale, nu doar ceea ce scriu, ci chiar și imaginile lor, sunt din ce în ce mai folosite de companii pentru a rula și antrena modele de inteligență artificială (AI) generativă, indiferent dacă aceștia își dau seama sau nu. Ce poți face ca să împiedici acest lucru, dacă ești activ pe LinkedIn, Snapchat, X, Instagram sau Facebook.
OpenAI recunoaște fără ezitare că crearea ChatGPT ar fi fost imposibilă fără a utiliza conținut protejat prin drepturi de autor. LinkedIn folosește CV-urile utilizatorilor pentru a-și perfecționa modelul de inteligență artificială. Și Snapchat spune că dacă folosești o anumită funcție AI, s-ar putea să-ți apară figura într-o reclamă, notează CNN.
Pentru companiile care rulează modele AI, platformele de social media oferă date valoroase. Ceea ce este scris acolo este conversațional, ceea ce chatboții AI se străduiesc în mod constant să ajungă să poate face cât mai fluent. Postările pe rețelele sociale includ argou uman care le este util în acest sens. Și fluxurile de știri sunt, în general, o sursă de întâmplări în timp real.
Dar utilizatorii care crează conținut s-ar putea să nu fie atât de entuziasmați de faptul că fiecare gând aleatoriu postat sau o fotografie de vacanță ori un selfie regretabil sunt folosite la liber pentru a construi tehnologie (și, prin extensie, pentru a câștiga bani) pentru corporații de miliarde de dolari.
„În acest moment, se creează multă frică în jurul inteligenței artificiale, uneori bine întemeiată și alteori bazată pe Science Fiction, așa că pe aceste platforme trebuie să fim foarte deschiși cu privire la modul în care vor și nu vor folosi datele noastre pentru a ajuta, pentru că atenuează unele dintre reacțiile pe care le aduc acest tip de știri - ceea ce pentru mine, nu simt că s-a făcut încă", a declarat David Ogiste, fondatorul agenției de marketing Nobody's Cafe, care postează în mod regulat despre branding și creativitate pe LinkedIn, într-un mesaj către CNN. El a adăugat că va opta pentru a nu permite LinkedIn să-i folosească datele pentru instruirea AI.
Diferitele platforme sociale variază în ceea ce privește opțiunile pe care le oferă utilizatorilor de a renunța la contribuția pentru sistemele AI. Dar iată realitatea: dacă postezi conținut public online, nu există nicio modalitate de a fi absolut sigur că imaginile tale nu vor fi preluate de o terță parte pentru a le utiliza în orice mod le place.
Cel puțin, merită să fiți conștienți de faptul că aceasta este realitatea. Iată cum unele dintre principalele platforme sociale vă pot folosi datele pentru a antrena și a rula modele AI și ce puteți face pentru a nu permite acest lucru.
LinkedIn a început săptămâna aceasta să ofere utilizatorilor posibilitatea de a renunța la utilizarea datelor lor pentru a le antrena modele AI generative.
Compania spune că conținutul utilizatorului poate fi folosit de LinkedIn și de „afiliații” săi, inclusiv de partenerul Microsoft OpenAI, darîși propune să „redacteze sau să elimine datele personale” din seturile de date de antrenament.
Pentru a renunța, utilizatorii trebuie să acceseze „Setări și confidențialitate”, să selecteze „Confidențialitatea datelor” din coloana din stânga, apoi să facă click pe „Date pentru îmbunătățirea AI generativă” și să dezactiveze butonul.
Platforma notează, totuși, că „renunțarea înseamnă că LinkedIn și afiliații săi nu vă vor folosi datele personale sau conținutul de pe LinkedIn pentru a instrui modele în viitor, dar nu afectează formarea care a avut deja loc”. Asta înseamnă că nu există nicio posibilitate de întoarcere și să anuleze antrenamentul sistemelor LinkedIn AI anterioare cu postări ale utilizatorilor.
Dacă locuiți în Regatul Unit, Elveția sau Europa – unde protecția vieții private este mai robustă decât alte jurisdicții – este posibil să nu vedeți opțiunea de renunțare, deoarece LinkedIn spune că nu antrenează AI cu privire la datele utilizatorilor din acele zone.
X
Platforma X a lui Elon Musk cere, de asemenea, utilizatorilor să renunțe dacă nu doresc ca postările lor să fie folosite pentru a-și antrena chatbot-ul AI, Grok, care a fost criticat pentru lucruri precum răspândirea de informații false despre alegerile din 2024 și generarea de imagini false cu politicieni.
Platforma spune că ea și startup-ul xAI al lui Musk folosesc postările oamenilor, precum și conversațiile lor cu Grok, pentru a-și îmbunătăți „capacitatea de a oferi răspunsuri precise, relevante și captivante” și pentru a-și dezvolta „simțul umorului și inteligența”. (X nu a anunțat în mod proactiv utilizatorii că datele lor vor fi utilizate în acest fel; actualizarea politicii a fost identificată de utilizatorii cu ochi de vultur.)
Utilizatorii X pot renunța accesând „Setări”, apoi „Confidențialitate și siguranță”. Sub antetul „Partajare și personalizare a datelor”, există o filă pentru „Grok”, unde utilizatorii pot debifa caseta care permite platformei să-și folosească datele pentru instruirea AI.
X mai spune că utilizatorii care își fac conturile private nu vor avea postările folosite pentru a „antrena modelul de bază al lui Grok sau pentru a genera răspunsuri la întrebările utilizatorilor”.
Snapchat
Funcția „My Selfie” a Snapchat permite utilizatorilor și prietenilor lor să-și transforme selfie-urile în imagini generate de AI.
Aceste selfie-uri pot fi, de asemenea, folosite de Snap (precum și de mărcile care fac reclamă pe platformă) pentru a crea reclame generate de inteligență artificială care prezintă fețele utilizatorilor dacă folosesc această funcție, a raportat pentru prima dată site-ul 404 Media săptămâna aceasta.
În termenii săi, Snapchat spune că selfie-urile utilizatorilor partajate prin această funcție vor fi folosite „pentru a dezvolta și îmbunătăți modele de învățare automată și în scopuri de cercetare”. De asemenea, se spune că, prin utilizarea funcției, utilizatorii sunt de acord că se pot vedea reprezentați în reclame „care vor fi vizibile numai pentru tine” fără compensaţie financiară.
Dar utilizatorii sunt, de asemenea, de acord să permită un acces mult mai larg la acele imagini. Conform termenilor și condițiilor, „Folosind My Selfie, acordați Snap, afiliaților noștri, altor utilizatori ai Serviciilor și partenerilor noștri de afaceri un drept și o licență nerestricționate, la nivel mondial, fără drepturi de autor, irevocabile și perpetue de a utiliza, de a crea derivate, promovează, expune, difuzează, reproduce, distribuie, sincronizează, suprapune grafic, suprapune efecte auditive, interpretează public și afișează public toate sau orice parte a imaginilor generate cu tine și asemănarea ta derivată din selfie-ul tău; sub orice formă și în orice mijloace sau metode de distribuție, cunoscute acum sau dezvoltate ulterior, în scopuri comerciale și necomerciale.”
My Selfie este o funcție pe care utilizatorii Snapchat trebuie să se înscrie pentru a o crea, astfel încât utilizatorii nu vor fi implicit să aibă toate imaginile pe care le partajează platformei utilizate în acest mod. În plus, utilizatorii care au activat funcția pot accesa „Setări”, apoi „Contul meu” și „My Selfie” și pot dezactiva „Vedeți selfie-ul meu în reclame” pentru a evita ca imaginea lor să fie folosită pentru a crea conținut sponsorizat generat de AI.
Reddit spune că toți utilizatorii care partajează conținut public pe site îi acordă acestuia o licență gratuită, la nivel mondial, „de a utiliza, copia, modifica, adapta, pregăti, distribuie, stoca, executa și afișa conținutul tău și orice nume, nume de utilizator, voce sau asemănare furnizate în legătură cu conținutul dvs. în toate formatele media.” Aceasta include permiterea terților să aibă acces la postările utilizatorilor pentru instruirea AI.
Reddit a încheiat acorduri majore cu Google și OpenAI pentru a partaja datele platformei pentru a-și antrena modelele AI, ca parte a efortului său de a deveni profitabile.
Utilizatorii nu pot renunța la utilizarea postărilor lor publice în acest fel, dar platforma spune că conținutul privat, cum ar fi mesajele private, postările în comunitățile private și istoricul de navigare, nu va fi partajat cu terțe părți.
Meta
Șefii Meta au recunoscut că compania a folosit deja postări publice (dar nu private) de pe Facebook și Instagram pentru a-și antrena chatbot-ul AI.
În politica sa de confidențialitate, Meta spune că își poate antrena sistemele AI cu conținutul public de Facebook și Instagram al utilizatorilor, inclusiv postări, comentarii, sunet și imagini de profil. Deci, dacă doriți să renunțați, trebuie să vă faceți contul privat. Meta spune, de asemenea, că mesajele private dintre familie și prieteni nu sunt folosite pentru a-și antrena AI-ul.
Totuși, chiar dacă nu utilizați niciunul dintre serviciile Meta, compania poate folosi informațiile voastre, cum ar fi o fotografie cu voi postată de un prieten, pentru a-și îmbunătăți tehnologia.
Editor : M.I.
- Etichete:
- oameni
- inteligenta artificiala
- retele sociale
- postari
- ai
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News