Ce este un „meme”. De ce o imagine cu o pisică devine mai populară decât alte 3 milioane
Cuvântul „meme” provine din grecescul „mimema” care înseamnă „lucru imitat sau copiat" și a fost prima oară folosit de biologul britanic Richard Dawkins în best-sellerul „The Selfish Gene”.
Conceptul a fost introdus în contextul discuției despre principiile evoluției și este menit să explice de ce anumite idei sau culturi se dezvoltă și evoluează. Exemple de astfel de meme-uri oferite de Dawkins sunt melodii, moda, tehnologia sau chiar bancurile.
Una dintre primele reprezentări documentate ale unui meme vizual este graffiti-ul „Kilroy was here” care a devenit foarte popular în anii 1940 și a căpătat forme diferite în mai multe țări. Această imagine a arătat cum meme-urile se modifică prin replicare.
Iar pe parcursul timpului, testul anduranței unui astfel de simbol cultural era rezistenţa sa în timp și la expunerea la diferite culturi. Astfel, meme-urile puternice, flexibile, adaptabile deveneau foarte populare, iar cele mai slabe, cu un impact mai scăzut, după modelul evoluției genetice, se pierdeau în timp. Cercetările pentru a valida un anumit simbol sau idee ca apartinad unei culturi sau alteia erau lungi și anevoioase. Asta, bineînțeles, înainte să apăra internetul și conceptul de meme în spațiul online.
Felul în care ideile se propagă în mediul online prin intermediul meme-urilor este probabil mai evident decât în orice alt spațiu. Orice informație publicată vreodată pe internet este, sub o formă sau alta, încă undeva acolo. Ea poate fi accesată, datată și analizată indiferent de momentul la care a fost publicată. Mai mult decât atât, natura multiculturală și universală a internetului face meme-urile să fie esențiale comunicării din spațiul online şi schimbă regulile jocului în ceea ce privește caracteristicile acestora de replicare și mutație.
Un meme online este, așadar, un concept care se răspândește rapid de la persoană la persoană prin intermediul canalelor de comunicare din online: mailuri, bloguri, forumuri, imageboard-uri, site-uri de socializare sau servicii de videohosting precum YouTube sau Vine.
De ce devine o pisică mai populară decât alte trei milioane
În 2013 Richard Dawkins a caracterizat meme-urile online ca fiind idei modificate intenționat de creativitatea umană ceea ce le face diferite față de ideea sa inițială asupra conceptului. Așadar, dacă la nivel social meme-urile evoluează și muteaza similar evoluției darwiniste, în spațiul online acestea sunt conștientizate și modificate intenționat de utilizatori.
Motivul pentru care, însă, o anumită imagine cu o pisică devine mai populară decât alte 3 milioane este fără îndoială interesant de cercetat și cu siguranță încă face parte din știința memeticii pe care a deschis-o Dawkins. Un meme din mediul online poate lua forma unei imagini, a unui link, a unui clip video a unui website sau chiar a unui hashtag. Acesta poate la fel de bine să fie un cuvânt sau o frază care este în mod intenționat scris greșit din punct de vedere gramatical.
În zilele de la începutul internetului, conținutul validat astăzi ca „meme” se răspândea prin e-mailuri sau comunitățile pentru discuții din Usenet. Messageboard-urile și newsgroup-urile erau de asemenea un mediu popular, deoarece le permiteau oamenilor să împărtășească informații și imagini într-un timp foarte scurt. Acest format de discuții a dat naștere primelor meme-uri din online precum Hampster Dance sau Dancing Baby.
Un meme online este posibil să rămână neschimbat cu timpul sau, dimpotrivă, să capete forme noi. Un exemplu în acest sens este „Advice Dog" care a dat naștere întregului trend de imagini macro cu animale care dau sfaturi. Meme-urile de pe internet pot evolua și se pot răspândi extrem de repede ajungând la o popularitate mondială în câteva zile. Acestea sunt formate cel mai adesea prin găsirea unui spațiu comun de discuție. Așadar, fie că fac referire la interacțiuni sociale, referințe la culturA pop sau situații în care ne regăsim cu țoii, cele mai populare meme-uri sunt adesea cele care înglobează idei cât mai universale. Acestea au captat atenția atât specaliștilor în științe sociale, cât și a profesioniștilor din domeniul marketingului care le folosesc ca instrumente de advertising viral. Câteva exemple de marketing viral realizat prin intermediul meme-urilor sunt Snakes on a Plane, Jesus loves KitKat și celebrul Chuck Testa. Astfel, marketingul din mediul online s-a schimbat considerabil conținând mai puține informații pragmatice despre produse, apelând, în schimb, la parodii, glume, joacă sau chiar nuditate sau obscenitate pe care nu o putem vedea în alte medii de comunicare, pentru a crea vâlvă în jurul unui produs.
Meme-urile în campanii de advertising
Fără îndoială, meme-urile din mediul online se manifestă și în exteriorul internetului ca un element unificator care transcede granițele sau opiniile politice. Camapania realizată de producătorii filmului „The Dark Knight” a fost un exemplu edificator în acest sens. Cu aplicații din domenii extrem de variate, de la politică, la petreceri studențești sau campanii de reducere în magazine fraza „Why so serious” a stârnit o adevărată mișcare socială ce a depășit granițele www-ului.
Și deoarece cultura din spațiul online este nu numai interesantă, ci și extrem de relevantă în societatea noastră, emisiunea „2.0” de la Digi24 lansează o discuție asupra conceptelor din mediul online. Așadar, nu ratați episod de episod poveștile despre imaginile și simbolurile din mediul online care definesc o nouă generație.
Emisiunea „2.0” vă invită să intrați pe pagina de Facebook și să trimiteți o imagine cu meme-ul vostru preferat.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News