TikTok e considerată rețeaua de socializare cu o componentă puternică de divertisment și destinată, în special, tinerilor. Numai că a devenit, între timp, și o sursă de informație, mai mult sau mai puțin corectă, pentru diverși utilizatori. Urmând un trend apărut de ceva vreme în străinătate, și medicii români au început să ofere sfaturi prin intermediul rețelei și să adune în jurul lor comunități de sute de mii de urmăritori. E un fenomen care nu poate fi ignorat, dar în jurul căruia se nasc mai multe întrebări.
Unul dintre cei mai activi medici români de pe TikTok și nu numai este Cezar Amititeloaie, care se recomandă simplu, doar cu prenumele - Dr. Cezar. Pe site-ul propriu, spune despre el că e un cardiolog nonconformist, pasionat de nutriție, sport și psihologie. A absolvit UMF Grigore T. Popa din Iași în 2006.
Oferă sfaturi medicale pe TikTok și adună, astfel, milioane de vizualizări. Medicul susține că abordarea sa este una integrativă, holistică, punând accent și pe cauzele emoționale ale patologiilor.
TikTok nu este, însă, singura rețea de socializare pe care Dr. Cezar e prezent. Are și un canal de YouTube, pe care a adunat aproape 170.000 de abonați. Acolo are și un mesaj pentru cei care-l urmăresc:
"Dacă nici ție nu-ți place să stai prin spitale, să știi că avem ceva în comun: nici mie. Sunt Cezar, un cardiolog nonconformist, și, pe vremea când lucram în spital, în departamentele de primiri urgențe, terapie intensivă, cardiologie intervențională, am participat la intervenții spectaculoase, precum implanturi de stent, ablații prin radiofrecvență, chirurgie pe cord deschis și proceduri de resuscitare", arată medicul pe YouTube.
Pe acest canal, însă, Dr. Cezar postează și clipuri în care gătește rețete sănătoase.
https://www.youtube.com/watch?v=PXdD5a-l0NE
Medici prezenți peste tot: TikTok, YouTube, Instagram
Pe TikTok are o prezență activă și Alexandra Mircea, medic stomatolog, care deține propria clinică de profil în București. Doctorul susține că are certificat Invisalign și Dental Awareness speaker.
"Îmi doresc tare mult să aduc zâmbete pe buzele cât mai multor oameni", arată medicul Alexandra Mircea în prezentarea de pe site-ul propriu.
Grație notorietății obținute în mediul online, aceasta este și imaginea unui brand care produce periuțe de dinți electrice. De asemenea, activitatea sa nu se rezumă doar la TikTok, ci are și un canal de YouTube, cu peste 230.000 de abonați. Pe lângă sfaturi medicale, medicul creează și conținut gândit special pentru Generația Z.
https://www.youtube.com/watch?v=NAeE2-qALrY
Mihail Pautov a pus pauză meseriei pentru a se ocupa de online
Mihail Pautov oferă, de asemenea, sfaturi medicale pe platformele pe care e prezent.
Într-un interviu acordat PaginadeMedia, acesta spunea că are „un total de 25 de milioane de vizualizări pe lună, pe toate platformele”. În luna august, menționa că a luat o pauză de la a-și practica meseria de chirurg și că se ocupă în prezent de crearea de conţinut în media, pe conturile sale de social media şi la TV - unde are o emisiune.
În paralel, Mihail Pautov spunea că lucrează şi la alte proiecte, paramedicale, şi speră să activeze din nou în domeniul medical, pentru că îi este dor de interacţiunea directă cu pacientul.
"Abordarea mea este una holistică – dadică include tot ceea ce înseamnă corp, minte, emoţie, psihic şi caută o abordare potrivită pentru toată lumea. Nu există nimic magic, doar mici trucuri de introdus în viaţa de zi cu zi", spune doctorul Mihail Pautov.
Fenomen inspirat de Dr. Oz și adaptat lumii digitale
Sociologul Gelu Duminică a explicat, pentru Digi24.ro, că acest curent este unul normal, ținând cont de mijloacele de comunicare la care avem acces în momentul de față.
"Curentul ăsta a început cu medicii care apăreau la televizor, cu mulți ani înainte, când tv-ul era principala sursă de comunicare și unii au devenit atât de celebri încât au făcut mari show-uri la televiziunile americane - Dr. Oz e doar unul dintre ei. Toate astea au arătat că, iată, informația medicală poate ajunge și într-un format prietenos pentru clienți, pacienți și că, uite, există o piață pentru lucrul ăsta. În online avem tot felul de profesioniști care-și exprimă punctul de vedere - de la constructori de sobe până la polițiști - uite că-l avem pe Godină, de ce n-am avea și medici?", spune sociologul.
L-am întrebat pe Gelu Duminică dacă se poate vorbi de o linie subțire între dorința de informa pacienții în mod corect și util și business-ul în sine, care aduce vizualizări, contracte și, pe cale de consecință, bani. De multe ori, creatorii de conținut sunt în căutarea senzaționalului, care, de multe ori, prinde mult mai bine la public decât informația corectă, potrivit cercetărilor din domeniu.
"Atât timp cât ai în vedere binele clientului și promovarea adevărului științific, nu cred că există o limită, eu n-am nimic împotrivă cu cel care se exprimă în online să fie susținut de nu știu ce brand, atât timp cât informația pe care o oferă e corectă din punct de vedere științific și pentru binele cetățeanului, indiferent de domeniu. Nu știu dacă din punct de vedere medical există alte norme, aici trebuie să se exprime cei care înțeleg mult mai bine tagma medicală. Cu siguranță, comportamentul societății se poate schimba în momentul în care informația ajunge la el. Când promovezi fake-news, ar trebui să fii amendat de tagma profesională căreia îi aparții", concluzionează Gelu Duminică.
Digi24.ro a cerut un punct de vedere pe acest subiect și Colegiului Medicilor. Vom reveni îndată ce avem un răspuns.