La începuturile sale, internetul era un concept pe care publicul larg se străduia să îl înţeleagă. Însă cei care i-au văzut potenţialul s-au grăbit să spună că această reţea globală de comunicaţii va pune capăt dominaţiei marilor companii. Până la urmă nu a fost aşa. Internetul nu a distrus corporaţiile, ci pur şi simplu a facilitat apariţia unor corporaţii noi, precum Google sau Facebook, care controlează internetul.
După ce marile companii au dat semne că nu mor prea uşor, s-a spus că afacerile lor vor fi complet transformate de internet, că nu va mai conta deloc locaţia unui magazin fiindcă totul se va cumpăra online indiferent din ce capat al lumii sunt vânzătorii şi cumpărătorii.
O analiză a „The Economist” aminteşte cum se prezicea că magazinele fizice urmau să fie total înlocuite cu cele online.
Azi însă se vede exact tendinţa opusă. Marii comercianţi de pe internet descoperă importanţa proximităţii geografice.
Până şi site-ul Amazon, unul dintre pionierii comerţului on-line, a decis să îşi deschidă un magazin fizic în New York.
Companiile încearcă să îşi mărească vizibilitatea în ambele medii pentru a ajunge la cât mai mulţi clienţi, pe internet sunt doar o parte din eforturile lor de marketing. Promovarea produselor nu se face exclusiv online cum se prognoza înainte. Şi chiar şi pe internet locaţia e vitală.
Un studiu Harvard a aratat că majoritatea consumatorilor sunt mai înclinaţi să viteze site-uri locale sau naţionale. Dacă distanţa dintre companie şi client creşte cu 1%, şansele ca un site să fie vizitat de acel client scad cu 2%, arată cercetătorii.
Un mare comerciant de îmbrăcăminte din statele unite a descoperit că locaţia e importantă chiar la nivel de cartier, nu doar de ţară. Analiza vânzărilor sale a aratat că magazinul e mult mai popular în unele cartiere decât în altele.
Explicaţia e că o mare parte a promovării nu era făcută de companie pe internet, ci de clienţii mulţumiţi care recomandă platforma prietenilor şi vecinilor.
Telefoanele inteligente regionalizează şi mai tare comerţul online - consumatorii le folosesc pentru a găsi promoţii în magazinele locale şi pot trimite ofertele mai departe, către cunoscuţi.
Modul real de utilizare e foarte departe de ideea că tehnologia va însemna o globalizare totală a comerţului. Pentru companii, lumea reală şi cea virtuală nu se exclud, sunt doar complementare.