Nokia dispare de pe piața telefoniei mobile. Microsoft a preluat drepturile pentru brandurile Lumia și Asha, modele de telefoane și cel mai probabil le va folosi.
Telefonia mobilă de la Nokia, cu tot ce implică ea, dezvoltare, producție, marketing se duce către Microsoft, dar tehnologia rămâne a finlandezilor. Acordul de vânzare prevede licențierea grupului american cu patentele Nokia pentru zece ani. După care se întorc la proprietar.
Va fi o sursă de venit în viitor, căci Nokia se duce în altă direcție. Afacerea se înjumătățește, undeva la 13-15 miliarde de euro. Dar cu divizia de telefonie mobilă dispar pierderile uriașe și Nokia va reintra pe profit. Vânzarea a fost aplaudată, iar prețul acțiunilor a crescut cu 45%.
„E o mutare bună pentru Nokia. Am văzut în trecut o cădere a valorii de piață și acum există un suport pentru a dezvolta compania”, consideră Brenda Kelly, analist.
Noua Nokia va gravita în jurul afacerii cu sisteme de rețea, cele folosite de operatorii de telefonie. Ceva similar a făcut și grupul suedez Ericsson, care a dat la o parte telefonia mobilă și s-a concentrat exclusiv pe rețele.
Însă Nokia nu vrea să se lupte pe întreaga piață cu Ericsson și giganții chinezi Huawei și ZTE. Se va concentra pe soluțiile de transmisie de date de mare viteză în rețele mobile, actualul 4G și ce va fi după el. Nokia de fapt caută să nu repete greșeala făcuta cu telefoanele mobile. Merge pe inovație și tehnologii ale viitorului. Și această afacere este consolidată. În urmă cu două luni, Nokia a cumpărat participația de 50% a Siemens în compania mixtă care se ocupă de sisteme de rețea. O tranzacție de 1,7 miliarde de euro care anunța de fapt intențiile finlandezilor. Și e doar ultima achiziție dintr-un șir lung de preluări de companii care aduceau tehnologie și soluții. Inclusiv divizia de rețele mobile a Motorola este în curtea finlandezilor.
În 1992, Nokia a luat decizia de a vinde orice afacere care nu avea legătură cu telefonia mobilă. Între 1998 și 2012 a fost lider mondial al vânzărilor pe această piață. Însă coroana a fost pierdută odată cu aparția smartphonurilor.
În istoria sa de aproape 150 de ani, Nokia a trecut prin multe restructurări. A pornit cu cherestea, a fost producător de electronice și a cunoscut gloria în telecomunicații. A arătat că se poate reinventa și acum încearcă același lucru.
Sarcina mai grea în această tranzacție pare a fi cea a Microsoft. Preia un bolnav, dar, pe de altp parte, nici nu avea altă soluție. Mobilitatea este viitorul, iar Microsoft se poate lăuda doar cu titlul de campion static, al calculatoarelor de birou.
Integrarea diviziei de telefonie mobilă a Nokia în grup va lua ceva vreme, ca orice achiziție. Iar în tot acest timp în care Microsoft va fi ocupată cu armonizarea, rivalii vor scoate noi și noi produse.