Google nu a reuşit să se folosească cu adevărat de Motorola. Telefoanele din gama Nexus lansate în ultimii doi ani au fost fabricate de Asus şi LG, iar patentele pe care le deţinea compania în 2011 nu au fost cu adevărat folositoare.
În plus gigantul IT şi-a reevaluat strategia de piaţă şi se concentrează mai nou foarte mult pe inteligenţa artificială, pe transformarea transporturilor şi a internetului, iar producţia de smartphone-uri nu mai este o prioritate.
Dintre ultimele achiziţii Google fac parte Nest, firma care face termostate inteligente şi Boston Dynamics, o firmă care produce roboţi. Aşadar, oferta Lenovo a venit la momentul potrivit, chiar dacă valoarea acesteia a scăzut cu 9 miliarde de dolari în doar doi ani.
Lenovo este pe locul patru în clasamentul producătorilor de smartphone-uri din toată lumea, dar asta în principal datorită prezenţei puternice în Asia. Compania nu are încă o prezenţă puternică în Europa şi în America de Nord. Planurile companiei chineze pentru Motorola sunt încă necunoscute.
Un lucru este sigur însă. Piaţa de smartphone-uri se va schimba considerabil în urma acestei tranzacţii. Şi asta deoarece Apple şi Samsung se vor întrece cu un Google mai concentrat pe ce știe să facă mai bine şi un Lenovo mai puternic. Tensiunile de pe piaţa Android din ultimii doi ani au avut mult de-a face cu faptul că dezvoltatorul platformei Android a devenit şi el un jucător pe piaţa de smartphone-uri.
Aşadar, în timp ce Google a lansat Moto X şi Moto G, ceilalţi producători au fost impulsionaţi să se distingă de „nava mamă” prin software-uri personalizate. Ccompanii precum Samsung, LG sau HTC au preferat să îşi dezvolte propriile interfeţe, aplicaţii şi instrumente pentru platformele mobile în loc să le ia de gata de la Google. Acest lucru a amplificat fragmentarea „lumii” Android pe piaţă.
Acum, Google fără Motorola se poate întoarce la ce face mai bine şi anume dezvoltarea unui sistem de operare grozav şi a unor aplicaţii performante. Această mişcare va repara şi relaţia cu producătorul Samsung, care rămâne lider pe piaţa Android, precum şi cu ceilalţi dezvoltatori. Şi, bineînţeles, poate cel mai important, Google se poate concentra pe a oferi o experienţă Android unificată şi simplificată în loc să se îngrijoreze din cauza unor piese hardware fără success de piaţă. Toate aceste lucruri înseamnă că Apple se va confrunta cu dificultăţi în a atrage consumatori la fel de ușor ca în trecut.
Însă, nu numai Google ar trebui să reprezinte o ameninţare pentru Apple. Până în acest moment numai Samsung a reprezentat o ameninţare serioasă pentru compania „mărului muşcat” pe piaţa smartphone-urilor. O combinație dintre Lenovo şi Motorola are acum potenţialul de a se înfrupta dintr-o felie considerabilă a pieţei de telefoane mobile. Nu va fi uşor sau rapid, însă, Lenovo are o istorie serioasă în ceea ce priveşte dominarea pieţelor pe care intră. La mai puţin de zece ani după ce a cumpărat divizia de PC-uri a IBM, Lenovo a devenit cel mai mare producător de computere din lume.
Deja Lenovo este unul dintre cei mai prosperi producători de telefoane mobile din China, o piaţă care primeşte multă atenţie din partea Apple. Anul trecut, Lenovo a fost al doilea cel mai mare vânzător de smartphone-uri în China din punct de vedere al volumului de la locul 8 pe care l-a ocupat în 2011. În acelaşi timp share-ul de piaţă al celor de la Apple a scăzut considerabil din 2011 până acum şi asta în principal datorită faptului că Apple este inexistent pe piaţa low-end a smartphone-urilor.
Producătorul iPhone-ului nu are momentan nicio soluţie pentru partea inferioară a pieţei de telefoane mobile şi, dacă până acum asta nu a reprezentat o problemă, sunt oarecum forţaţi de împrejurări să îşi schimbe strategia. Şi asta deoarece cel puţin în China, dar şi pe alte pieţe importante din lume, segmentul low-end creşte mult mai rapid decât cel high-end.
Iar Apple nu se va confrunta cu Lenovo numai pe piaţa chineză. Lenovo se va folosi de Motorola pentru a intra pe piaţa din SUA. Motorola are o oarecare notorietate în Statele Unite, iar relaţia mai strânsă cu furnizorii de servicii de telefonie mobilă este încă un avantaj atât pentru Lenovo cât şi pentru Motorola.
Lenovo nu va deveni cel mai mare coşmar al celor de la Apple peste noapte. Va dura puţin până când compania chineză îşi va stabili o strategie eficientă pentru Motorola, iar investiţiile necesare pentru a aduce din nou Motorola deasupra liniei de plutire vor fi foarte mari. Însă, dacă Apple va răspunde cu aceeaşi lentoare din trecut la provocările pieţei, este posibil ca în câţiva ani să-i vedem pe Samsung şi Lenovo în topul vânzărilor pe piaţa smartphone-urile în loc de Samsung şi Apple.