Interzicerea automobilelor diesel în orașele europene ar putea afecta capacitatea producătorilor auto de a investi în vehicule cu emisii zero, este avertismentul Comisiei Europene transmis miniștrilor transporturilor din blocul comunitar, transmite Reuters, preluată de Agerpres.
Într-o scrisoare analizată de Reuters, Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru piață internă, industrie, antreprenoriat și IMM, afirmă că nu vor exista beneficii în cazul prăbușirii pieței automobilelor diesel, iar pe termen scurt autoritățile ar trebui să se concentreze pe forțarea producătorilor auto să reducă emisiile periculoase de oxid de azot la limita acceptată de reglementările UE.
„Deși sunt convinsă că ar trebui să ne îndreptăm rapid spre vehicule cu emisii zero în Europa, autoritățile și industria auto nu pot fi interesate de un colaps rapid al pieței europene a automobilelor diesel, ca rezultat al interzicerii acestor vehicule pe plan local", a explicat Bienkowska. "Doar ar priva industria de fondurile necesare pentru a investi în vehicule cu emisii zero", avertizează oficialul european.
Principalii producători auto din Germania au făcut investiții semnificative în tehnologia diesel, dar de la izbucnirea scandalului emisiilor de la Volkswagen — în 2015 — temerile privind poluarea vehiculelor a dus la verificări amănunțite în industria auto, în special a nivelului de oxid de azot, care provoacă boli respiratorii și afectează mediul.
Bienkowska le-a spus miniștrilor Transporturilor că este îngrijorată în legătură cu recentele încălcări ale reglementărilor privind emisiile de la Audi și Porsche. Giganţii auto din Germania au intrat în atenţia Comisiei Europene, care îi bănuieşte de practici necinstite faţă de concurenţă. Reacţia oficialilor europeni vine după dezvăluirile făcute de publicația Der Spiegel. Potrivit jurnaliştilor, companiile Volkswagen, Porsche, BMW, Audi şi Daimler sunt suspectate că au creat un cartel, ca să poată manipula preţul diverselor componente şi sisteme auto, inclusiv cel care controlează emisiile de gaze. Mai mult, conform presei germane, astfel de practici ar funcţiona în Germania încă din anii `90, în rândul marilor producători auto. Companiile care încalcă reglementările Uniunii Europene pot primi o amendă de până la 10% din cifra lor de afaceri.
Comisarul european Elzbieta Bienkowska solicită ca toate mașinile cu emisii excesiv de ridicate de oxid de azot să fie scoase de pe drumurile europene, dar susține că producătorii auto ar trebui să acționeze în mod voluntar.
Munchen-ul, orașul care găzduiește cartierul general al producătorului auto BMW, a devenit ultimul oraș din Germania care analizează posibilitatea interzicerii circulației anumitor automobile cu motoare diesel, din cauza creșterii emisiilor poluante.
"Oricât de mult aș dori să evit o astfel de interdicție, cred că este puțin probabil să nu existe interdicții în viitor", a declarat luna trecută primarul din Munchen, Dieter Reiter. Întrebat despre cele mai recente date referitoare la emisiile de oxid de azot care ar depăși normele europene, Dieter Reiter a răspuns: "rezultatele sunt șocante, nimeni nu se aștepta la acest lucru".
În schimb, un purtător de cuvânt de la BMW, companie care produce o gamă largă de autovehicule începând de la modelul electric i3 și până la SUV-uri cu motoare pe benzină și motorină, a apreciat că încurajarea utilizării vehiculelor electrice este o modalitate mai bună pentru a îmbunătăți calitatea aerului decât interzicerea automobilelor diesel.
La rândul său, un purtător de cuvânt de la Ministerul german al Transporturilor a declarat că guvernul federal de la Berlin se opune și el posibilității ca o serie de orașe și state să interzică automobilele diesel. "Interzicerea circulației este o abordare politică greșită", a apreciat purtătorul de cuvânt.
Cu toate acestea, orașul Stuttgart, sediul Mercedes-Benz și Porsche, se pregătește deja să interzică, începând de anul viitor, circulația anumitor vehicule diesel care nu îndeplinesc ultimele norme de poluare.
Având în vedere consumul mai redus de combustibil al autovehiculelor diesel în comparație cu cele pe bază de benzină, cei trei mari producători auto germani au investit semnificativ în tehnologia diesel. În consecință, dacă în SUA tehnologia diesel este doar o piață de nișă, în Germania aproximativ jumătate din noile autoturisme vândute în Germania erau propulsate de motoare diesel înainte de izbucnirea scandalului de la Volkswagen, care a dus la scăderea cotei de piață a automobilelor diesel la 40%.
Perspectiva unor interdicții care să vizeze automobilele diesel va afecta și piața automobilelor rulate, ceea ce pe cale de consecință va afecta diviziile de leasing și finanțare ale producătorilor auto.