Un laborator imens al Registrului Auto, câţiva inspectori şi o caroserie a unui microbuz pregătită să fie testată. În interior mecanicii fixează un rând de scaune. În cazul de față vorbim despre un autovehicul de transport persoane. Este de fapt un prototip, care va fi testat. Mai exact, scaunele vor fi testate cu o forță extremă.
„Aranjăm centurile în dispozitiv. Urmează pretensionarea”, explică mecanicul.
Scaunele nu vor fi amplasate în cazul în care pică testul de astăzi. Centurile de siguranţă sunt reglate ca şi când în ele s-ar afla un pasager. Scaunul de transport este prins de în câteva chingi. De ele o maşinărie electrică va trage simulând un impact la o viteză regulamentară de 50-60 de kilometri la oră.
S-a tras cu o forță de 30 de kilonewtoni, echivalentul a trei tone. Cedează „nasurile” scaunelor. Testul este picat de producătorul autovehiculului.
„Interesantă este zona de aici. În urma solicitării se poate vedea deformarea scaunelor. Testul a fost cu rezultate negative”, explică specialistul.
Microbuzul nu poate transporta pasageri până când sistemul de prindere al scaunelor nu va fi refăcut conform normelor de siguranţă.
În cazul în care problema va fi reglată, producătorul auto va trebui să continue testele de siguranţă.
„Mai există și testul de verificare la stabilitatea laterală, la frânare, la amenajarea interioară”, spune Alin Roșca, șeful Departamentului de Siguranță de la Registrul Auto Român.
Fiecare test este eliminatoriu şi costă cel puţin 3.000 de euro. Pe şosele, microbuzele şi autocarele nu pot trasporta pasageri în cazul în care testele de siguranţă nu sunt trecute. Odată omologate, autoturismele sunt verificate anual de inspectorii RAR.
Anul trecut, numai în afara granițelor, peste 100 de români și-au pierdut viața în accidente rutiere în care au fost implicate microbuze.