Fondatorul Tesla, Elon Musk, a arătat lumii maşina ieftină de la Tesla, într-o prezentare care a durat 13 ani.
„Vreţi să vedeţi maşinile? De fapt, nu le-am adus în seara asta. Glumesc! Undeva în lume e deja 1 Aprilie. Hai să le vedem!”, a spus Elon Musk.
Tesla pregătește acest moment de zece ani. Chiar dacă show-ul de prezentare a durat 13 minute a fost promovat încă din 2006, când Musk îşi prezenta obiectivul final - să lanseze maşina electrică accesibilă.
Modelul 3 va porni de la 35.000 de euro, adică de două sau de trei ori mai puţin faţă de celelalte maşini cu sigla Tesla. Totuşi, tehnic promite mult. Demaraj de la 0 la 100 de kilometri în nici șase secunde, autonomie de 340 de kilometri, punctaj maxim la testele de siguranţă şi eleganţa Tesla la preţ de Chevrolet Volt.
Electrica de la Chevy nu va fi însă singura alternativă la modelul 3. Tesla tocmai a intrat în piaţa aglomerată a maşinilor de lux şi a celor electrice care include şi Sedanuri pe benzină precum Audi A4 sau BMW seria 3.
Paradoxal, e prima dată când Tesla chiar are competiţie. Totuşi, începe lupta în forţă. Înainte ca maşina să fie prezentată, fanii Tesla au campat în afara magazinelor pentru a o putea precomanda. Aproape 120.000 de oameni au scos practic din buzunar câte o mie de dolari pentru o maşină pe care n-au văzut-o niciodată.
„E adevărat. E ciudat să plăteşti un avans la o maşină pe care nu ai văzut-o. Dar e o Tesla şi e accesibilă aşa că mă gândesc la viitor”, a spus o clientă Tesla.
„Ne este testată răbdarea, dar să cumpăr o Tesla e una din marile mele dorinţe. Cred că este maşina viitorului”, a apreciat un alt cumpărător.
Aşteptările create în jurul modelului au urcat acţiunile Tesla cu peste 60% în ultimele 2 luni, dar susţinerea acestui prag va fi însă dificilă. De succesul modelului 3 se leagă toate strategiile de creştere ale Tesla.
Proiectul Gigafabricii de baterii a fost scris tocmai cu modelul 3 în gând, de pildă, în ideea de a putea ieftini maşina. Doar că investiţiile iniţiale sunt colosale. Spre exemplu, până anul viitor Tesla vrea să dubleze numărul de staţii de încărcare, ştiind că şoferul unui model 3 ar putea să nu aibă propria staţie şi propriul garaj.
Compania intră într-un mediu complet străin şi există teama că îşi va consuma resursele mai repede decât vor reuşi maşinile sale să genereze bani. Barclays crede că producătorul va cheltui 11 miliarde de dolari în următorii cinci ani şi nu va genera profituri semnificative până atunci.