În locul roţii de rezervă - o instalaţie GPL. Aşa arată portbagajul unei maşini, cu instalaţie GPL montată direct în fabrică. Clienţii trebuie să plătească însă mai mult dacă vor să aibă o astfel de maşină.
„Preţul pentru modelul cu instalaţie de gaz montată din fabrică este aproximativ cu 350 de euro în plus faţă de varianta doar cu benzină”, spune Bogdan Ştefan, reprezentantul unui producător auto.
Faţă de service-ul auto, instalaţia GPL montată din fabrică este mai ieftină. Atelierele auto cer cel puţin 450 de euro pentru instalaţia şi montajul acesteia.
Investiţia este însă recuperată după aproximativ 10.000 de kilometri parcurşi, spun specialiştii. Iar asta pentru că litrul de GPL costă acum mai puţin de 3 lei.
„Este vorba despre o economie de 50 la sută, rezultată numai din diferenţa de preţ între costul unui litru de benzină şi costul unui litru de GPL”, afirmă Marin Paul, reprezentantul unei firme de instalaţii GPL.
Clienţii spun că maşinile cu instalaţii GPL sunt mai economice, dar unii sunt rezervaţi în privinţa performanţelor tehnice.
„E, cu siguranţă, mai economică din punct de vedere financiar, dar nu ştiu cât e ca raport al calităţii, mă refer la motor, la rezistenţă în timp”, spune un șofer.
Producătorii spun că maşinile care folosesc GPL sunt sigure.
„Rezervorul are o grosime de 3 milimetri, este fabricat dintr-un oţel special, iar tot sistemul GPL are nenumărate sisteme de siguranţă care preîntâmpină orice posibilă problemă”, adaugă Marin Paul.
Pe piaţă sunt acum vândute mai multe modele, cu instalaţii de GPL, de la producători ca Fiat, Hyundai sau Suzuki. Preţurile de listă pentru aceste modele pornesc de la 13.000 de euro şi ajung la 18.000 de euro. Dealerii auto sunt însă dispuşi să acorde reduceri de până la 3.000 de euro.