Mașinile zburătoare, prezentate în producții cinematografice științifico-fantastice precum "Al cincilea element" și "Înapoi în viitor", i-au fascinat dintotdeauna pe oameni. Proiecte ale unor vehicule de acest fel au apărut de-a lungul anilor în lumea întreagă, însă o companie din Olanda speră să își întreacă concurenții comercializând începând din 2018 primul model de automobil zburător, informează AFP.
După mai mulți ani de teste, compania PAL-V, cu sediul în Raamsdonksveer, o localitate aflată în apropiere de orașul Breda, se pregătește să demareze în octombrie producția unui girocopter cu două locuri și trei roți, certificat pentru a se deplasa atât pe șosele, cât și în aer. Compania olandeză speră să vândă acest vehicul primului client al ei înainte de sfârșitul anului 2018, notează Agerpres.
Modelul PAL-V nu este singurul vehicul de acest fel: mai multe tipuri de mașini-zburătoare sunt dezvoltate în prezent în Republica Cehă, Slovacia, Japonia, China și Statele Unite. Compania Nirvana Systems din Republica Cehă a conceput un model de "girodrive" — certificat din luna martie — pentru a se deplasa pe șosele și în aer.
Compania AeroMobil din Slovacia afirmă că a primit deja zeci de comenzi pentru mașina sa înaripată, care este înzestrată cu un turbopropulsor pentru a decola de pe sol, a cărei livrare este prevăzută pentru anul 2020.
"Este un vis vechi de aproximativ un secol", a declarat pentru AFP Markus Hess, directorul general de marketing al companiei PAL-V. "Atunci când primul avion a fost inventat, oamenii se întrebau deja cum ar putea să conducă acel aparat pe șosele", a adăugat specialistul olandez.
Înzestrată cu un motor cu benzină fără plumb ce dezvoltă 100 de cai-putere, mașina PAL-V este capabilă să zboare între 400 și 500 de kilometri la o altitudine maximă de 2.500 de metri. Pe șosea, ea poate să atingă o viteză de până la 170 de kilometri pe oră. Ea necesită atât un permis de conducere a automobilului, cât și un brevet de pilot de avion.
Compania olandeză dorește să producă între 50 și 100 de vehicule în 2019, înainte de a atinge un ritm de producție de "câteva sute" de unități în 2020.
Un astfel de vehicul va fi foarte scump: primul model care va ieși de pe linia de producție, un model de lux, denumit PAL-V Liberty, costă 499.000 de euro. Apoi va fi lansat un model mai puțin luxos, PAL-V Liberty Sport, ce va fi comercializat cu 299.000 de euro. "Nu este mai scumpă decât o mașină sport super drăguță cu toate opțiunile incluse", s-a justificat directorul de marketing al firmei olandeze.
"Ținând cont de toate normele suplimentare la care trebuie să ne supunem și de faptul că o mașină sport nu poate să zboare, acest produs e mai degrabă o mană cerească", a adăugat el.
Compania PAL-V, ale cărei inițiale provin de la denumirea "Personal Air and Land Vehicle" (Vehicul personal aer și sol), a fost înființată în 2007 de Robert Dingemanse și pilotul John Bakker.
"La început, ne spuneam: 'să facem un girocopter care să poată fi condus pe șosele'", povestește Markus Hess.
Dar foarte repede, compania a înțeles că greutatea și lungimea elicelor dădeau vehiculului un centru de greutate foarte înalt, în special în timpul virajelor. Inginerii au revizuit planurile: apăsând pe un buton, elicele se pliază și se întind în spatele vehiculului, la fel ca aripile unui liliac.
În 2005 a fost integrat un sistem de pliere a aripilor pentru vehicule de tip triciclu. Inovația, realizată de firma olandeză Carver, avea următorul obiectiv: contrarea centrului de greutate ridicat și transformarea dispozitivului într-un vehicul capabil să se deplaseze pe șosele.
PAL-V nu este un elicopter, un vehicul ale cărui elice se învârt grație unui motor, ci un girocopter, care folosește vântul pentru învârtirea elicelor sale, a explicat compania olandeză.
Astfel, chiar dacă cele două motoare se opresc, elicele continuă să se învârtă. "Chiar dacă veți avea o viteză nulă, nu veți cădea din cer", a subliniat Markus Hess.
Compania s-a declarat "mai mult decât satisfăcută" în privința numărului de comenzi primite, refuzând totuși să dezvăluie acest număr.
"Noi vindem un vis dintr-un anumit punct de vedere", a continuat Markus Hess, prezentând primul model al companiei sale, negru și elegant, dezvoltat în 2012.
Odată clientul înscris, după depunerea unei anumite sume, piesele sunt comandate. După ce este asamblat, vehiculul trebuie să efectueze cel puțin 150 de ore de zbor și să treacă teste complete pentru a fi certificat de Agenția Europeană pentru Securitate Aeriană (AESA), cu sediul la Koln.
Va fi cerul european în curând suprapopulat? Markus Hess răspunde râzând la această întrebare: la început, oamenii "nici nu reușeau să își imagineze o mașină zburătoare. Apoi, dintr-o dată, atunci când au reușit acest lucru, își imaginează deja milioane (de mașini zburătoare, n.r.) pe cer".
Dar, pentru moment, această nouă realitate rămâne încă destul de îndepărtată, a adăugat specialistul olandez.