Anul acesta, pe piaţa auto, cea mai bună veste a fost că vânzările continuă să crească. În primele 11 luni au fost cu aproape 17% mai mari decât în aceeaşi perioadă de anul trecut. Din ianuarie până în noiembrie au fost cupărate aproape 90.000 de maşini noi.
Cele mai populare mărci au fost anul acesta Dacia, Volkswagen şi Skoda. În rest, piaţa, deşi este mai mare, şi-a păstrat aceeleaşi tendinţe. Este susţinută în continuare de cererea venită din partea companiilor care îşi înnoiesc sau extind flotele. Trei sferturi din maşinile noi vândute anul acesta în România au fost cumpărate de firme. Anul acesta s-a păstrat şi proporţia autoturismelor second hand ajunse pe piaţă. Acestea au avut vânzări de trei ori mai mari decât maşinile noi.
Ca să încurajeze persoanele fizice să renunţe la importurile la mâna a două şi să cumpere maşini noi, guvernul a demarat un program paralel cu programul Rabla. S-a numit Prima maşină şi le-a permis tinerilor de până în 35 de ani să acceseze un credit garantat de stat. A fost o copie a programului Prima casă, dar nu a avut succes. De fapt, se poate spune că a fost un program inexistent.
„Programul Prima mașină s-a născut mort. Acest program care viza vânzarea a 16.000 de mașini în 2015, da, a vândut și ăsta 120 de bucăți, comparativ cu Rabla care, așa cum este ea, ne apropiem de 20.000 de mașini”, spune Constantin Stroe, preşedinte ACAROM.
Dacă la Programul Rabla stimulentul este dat de voucherele valorice, Prima mașină a oferit acces la împrumuturi în condiții preferențiale. Însă băncile oricum ofereau deja împrumuturi la dobânzi mici.
Pentru industria auto din România, orice program care încurajează achiziția de mașini noi este binevenit. Cel puțin pentru Dacia, piața interna a trebuit sa compenseze o parte din scăderea de pe cele mai mari două piețe ale sale.
În primele unsprezece luni, vânzările mărcii românești au fost cu 7,8% mai mici în Franța și cu 7,1% mai mici în Germania. Însă alte piețe precum Italia sau Spania au ajutat până la urmă Dacia mai mult decât România. Așa se face că în primele 11 luni exporturile Dacia au rămas la același nivel ca anul trecut, la fel și producția.
Însă scăderea pe unele piețe occidentale mari nu a fost singura problemă pentru fabrica de la Mioveni. Angajații au primit la începutul lunii noiembrie o informare internă în care li se spune că uzina Renault de la Tanger, care asamblează modele Dacia, a început să lucreze și cu al treilea schimb. În plus, uzina din Maroc a ameliorat performanțele și a optimizat costurile de fabricație, ceea ce îi dă posibilitatea de a prelua volume suplimentare.
„Problema Dacia pentru orice nou model este cât de ieftin îl poți scoate. Dacă încerci să îl vinzi la sub 6.000 de euro, de exemplu, este imposibil sa te conformezi normelor de siguranță, iar dacă vorbim și de poluare, acum cu scandalul Volkswagen este și mai complicat”, spune Vlad Barză, specialist în piața auto.
În cealaltă fabrică auto din România, Ford Craiova, lucrurile nu s-au îmbunătățit nici anul acesta. Ba din contră, asamblarea modelului B-Max și-a redus ritmul. În primele zece luni, mai puțin de 45.000 de mașini au ieșit de pe poarta fabricii auto din Oltenia, cu aproape 5.000 mai puține decât în 2014. Spre finalul anului, noul ambasador al Statelor Unite în România a vizitat Ford Craiova și a promis o investiție care să revigoreze uzina. Însa a condiționat creșterea producției de îmbunătățirea infrastructurii de transport din România.