După trei falimente în mai puţin de un secol, marca moto Indian se relansează pe piaţa americană. Puţini au auzit de această marcă - cei mai mulţi au auzit despre Harley Davidson. Indianul a fost însă de multe ori peste Harley la vânzări, iar la un moment dat a fost chiar cel mai mare producător de motociclete din lume. Un management prost şi lupta pentru câştiguri mari în termen scurt a aruncat însă marca istorică în anonimat. Acum, se încearcă o nouă resuscitare a Indianului.
În America au existat doi mari producători de motociclete: Harley-Davidson şi Indian. Primul a supravieţuit şi este celebru în toată lumea, în timp ce al doilea a murit la aproximativ 50 de ani de la înfiinţare, în 1953.
De dragul tradiţiei, se încearcă acum resuscitarea Indian. Grupul Polaris, producător de ATV-uri şi snowmobile, a cumpărat marca acum doi ani şi readuce consumatorilor Indianul, în trei variante ale modelului de tradiţie Chief.
Deşi orice Indian costă cu cel puţin 1000 de dolari mai mult decât concurentul direct de la Harley, Polaris se încăpăţânează să lupte. Harley-Davidson are clienţii fidelizaţi de partea sa, iar pentru Indian soluţia pare mai degrabă câştigarea de noi clienţi, aflaţi la prima motocicletă.
Rivalitatea există şi este percepută de ambele părţi. La doar câteva zile de la lansarea liniei Indian 2013, Harley Davidson a pus în scenă cea mai mare lansare publică din istoria companiei, proiectul Rushmore, prin care erau anunţate modelele pentru 2014.
Indian, în schimb, îşi face reclamă pe seama concurentului – legislaţia americană o permite. În unul din spoturi, un proprietar de Harley curăţă motocicleta foarte atent, ca şi cum ar pregăti o călătorie de proporţii. Este însă scurtă, pentru că bărbatul scoate motocicleta în faţa garajului, la vânzare.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Misiunea Polaris de a impune Indianul resuscitat este anevoioasă. A investit 100 de milioane de dolari în dezvoltarea de noi modele şi beneficiază de o reţea bună prin care poate face distribuţia. Mai e nevoie totuşi de clienţi, iar după trei luni de la lansarea noilor motociclete Indian, doritorii se îndreaptă tot către Harley. Polaris a marcat vânzări slabe, în timp ce rivalul a avut o creştere de 15%.
Marca Indian este faimoasă, dar ea face recurs doar la nostalgie de fapt. Un indian cu lumini pe led-uri şi parbriz electric zgârie imaginea Indianului clasic, cu patina anilor imprimată în siglă. Clienţii caută modelele vechi, nu ceva nou. Însă în această luptă există totuşi şi atuuri de partea Indian: grupul Polaris este solid şi poate să îşi asume pierderi de pe urma mărcii de motociclete pentru o vreme. De cealaltă parte, Harley-Davidson are profituri în creştere, dar a sistat producţia a 15 modele pentru a reduce din costuri.
Indian s-a luptat aproape de la egal la egal cu Harley timp de jumătate de secol, între 1901 şi 1953, anul falimentului. Timp de aproape 60 de ani, brandul s-a plimbat printr-o puzderie de companii care au preluat drepturile de folosire. Producţia a fost însă sporadică şi, în tot acest timp, Indian a mai fost de trei ori în faliment.
Business Club