Un Ferrari cu anvelope proaste este ca și cum Carl Lewis, unul dintre cei mai buni atleți din istoria sportului, aleargă pe tocuri. În concluzie, lipsa aderenței prezintă un risc serios pe șosea.
Dacă anvelopele sunt proaste, vechi sau uzate excesiv, acestea trebuie înlocuite cu altele noi de cea mai bună calitate posibilă. Cum să le alegi? Acesta este un ghid pentru a face alegerea corect.
Când trebuie să înlocuiești anvelopele?
Pentru a lua decizia de a schimba anvelopele, trebuie să te uiți la doi factori fundamentali: uzura și vechimea cauciucului. Când modelul benzii de rulare are o adâncime mai mică de 1,6 milimetri, trebuie să schimbi anvelopele: în afară de faptul că nu mai sunt sigure, încalci legea. Anvelopele au un indicator de uzură care indică adâncimea minimă legală: aceasta este limita, dar dacă sunt schimbate înainte, cu atât mai bine.
Pe de altă parte, anvelopele nu expiră, dar îmbătrânesc. Dacă sunt depozitate în conformitate cu standardele Asociației Europene a Producătorilor de Anvelope și Cauciuc, departe de umiditate și temperaturi extreme, ventilate și sub lumină artificială slabă, anvelopele își mențin performanțe optime fără termen de utilizare. Dar circumstanțele se schimbă de îndată ce anvelopele sunt puse pe mașină.
Odată în folosință, starea de conservare a anvelopelor depinde nu doar de vârsta lor, ci și de tipul de asfalt pe care calcă, de modul în care conduci, de timpul pe care îl petrec expuse la temperaturi ridicate (chiar dacă parcurg câtiva kilometri), presiunea de umflare, sarcina pe care o suportă.
În acest sens, organismul european care reglementează cerințele pe care trebuie să le îndeplinească anvelopele fabricate și vândute în Europa subliniază două indicații generice: ca un expert să revizuiască anual starea anvelopelor începând cu al cincilea an de utilizare și că, pe de altă parte, anvelopele trebuie înlocuite la zece ani de la data fabricării, oricât de uzate sau neuzate sunt, pentru orice eventualitate.
Pe marginea exterioară a capacului, un număr din patru cifre numit cod DOT marchează cu exactitate data fabricării. Numărul 4712, de exemplu, ar indica faptul că cauciucul a fost fabricat în săptămâna 47 (noiembrie) din 2012.
Ce tip de anvelope să alegi?
Alegerea anvelopelor depinde foarte mult de tipul de condus și de locurile în care urmează să conduci. Cauciucurile normale, cele obișnuite, adică anvelope vară, sunt cele mai solicitate. Aceste anvelope vară sunt proiectate să funcționeze perfect de la 7 grade Celsius și la acea temperatură (și peste) au performanțe mai bune decât cele de iarnă. Dar aceste anvelope vară nu sunt bune pentru zăpadă și frig extrem. Dimpotrivă, cele de iarnă (marcate cu literele M+S sau cu un munte mic cu trei vârfuri) au mari avantaje în lunile reci, dar se uzează foarte mult la temperaturi ridicate.
Anvelopele mixte, numite și all season, își îndeplinesc funcția pe tot parcursul anului, deși la căldură se uzează mai mult decât anvelope vară, iar pe zăpadă nu servesc la înlocuirea lanțurilor, așa cum o fac cele de iarnă. Pe de altă parte, cele mai multe anvelope vară pot fi normale, ecologice (concepute pentru un condus foarte lin și eficient) sau sport, care oferă o aderență mult mai bună.
Există ți posibilitatea de a achiziționa anvelope run-flat, ale căror flancuri ranforsate le împiedică să se dezumfle în cazul unei înțepături. Dacă se întâmplă acest lucru, poți conduce cu ele aproximativ 80 de kilometri cu o viteză maximă de 80 km/h.
Ce anvelope să alegi
În momentul achiziției, cel mai bine este să soliciți sfatul unui expert. În orice caz, ca regulă de bază, prețul nu ar trebui să fie factorul fundamental în alegerea unei anvelope, deoarece calitatea va fi afectată semnificativ. Idealul, dacă este posibil, este să alegi mărci de încredere, care produc anvelope de calitate și depozitează corespunzător anvelopele înainte de a le vinde. Costul va fi mai mare, dar vor exista garanții de securitate.
Nu este convenabil să optezi pentru mărci low-cost sau să alegi anvelope second-hand sau reşapate. Aceste ultime trei cazuri ar trebui să fie o resursă pentru mașinile care urmează să fie folosite puțin și în medii urbane sau drumuri rurale, adică la viteză mică.