Anvelopele sunt singura legătură între vehiculul în care călătorim și drum. Din acest motiv, este atât de important ca periodic, o dată pe lună, să le monitorizăm atât uzura, cât și presiunea pe care trebuie să o suporte.
Durata anvelopelor unei mașini depinde în mare măsură de șoferii înșiși, precum și de presiunea corectă. Folosirea anvelopelor cu presiune inadecvată determină o reducere a suprafeței de contact cu asfaltul și o scădere a aderenței. Acest lucru pune în pericol siguranța vehiculului și a ocupanților acestuia. Dacă presiunea este excesivă, se produce o uzură mai mare în partea centrală a anvelopei. Dacă este prea scăzută, uzura cauciucului este mai neregulată, mai ales la exterior.
După cum bine știți, o anvelopă uzată sau cu banda de rulare sub 1,6 mm nu își îndeplinește funcția, punând astfel în pericol siguranța noastră și a celorlalți, întrucât, prin reducerea aderenței, avem mai multe șanse să suferim derapaje sau acvaplanare sau chiar o explozie, așa că acordați o atenție deosebită anvelopelor, așa cum am mai spus, cel puțin o dată pe lună pentru a conduce calm.
Toți cei care deținem o mașină sau o motocicletă trebuie să trecem periodic prin atelier pentru a înlocui anvelopele vehiculului nostru odată ce acestea nu își mai îndeplinesc scopul din cauza uzurii sau deteriorării.
Sunt sigur că în mai multe rânduri ați observat acele perișoare de cauciuc care apar pe anvelope, mai ales pe cele noi sau puțin folosite de mașină. Vă mai amintiți cum le observați pe bicicletă când erați copii? Poate credeați că au o funcție aerodinamică și că, dacă le dați jos, bicicleta va merge mai încet. Nimic nu ar putea fi mai departe de adevăr. În acest articol dorim să vă explicăm de ce anvelopele au perișori și la ce folosesc.
De ce anvelopele au perișori de cauciuc?
Trebuie să înțelegeți că perișorii care înconjoară suprafața anvelopei sunt o consecință a procesului de producție a acesteia și se numesc tehnic „jeturi de ventilație”. Pentru a fabrica o anvelopă, cauciucul este injectat la presiune mare și temperatură ridicată într-o matriță, acoperind structura metalică de bază care conferă structură și rigiditate întregului ansamblu. Ansamblul este supus unei încălziri și presiuni ridicate. Cauciucul injectat este în stare fluidă și umple treptat toate colțurile și crăpăturile matriței, înainte de a fi supus procesului de polimerizare. Nu pot exista defecte în procesul de producție.
Deși în acest scop sunt disponibile echipamente de inspecție cu laser, cu raze X și vizuală, cheia constă în procesul corect de injecție. Pentru a se asigura că nu rămâne aer în matriță și că vaporii din procesul de polimerizare nu formează bule care să afecteze structura anvelopei - și să compromită siguranța vehiculului - există găuri minuscule împrăștiate pe toată suprafața matriței. În stânga, în dreapta, în toate pozițiile matriței. Este inevitabil ca o parte din cauciuc să se scurgă prin aceste găuri mici.
Reprezentarea acestei "scurgeri" de cauciuc sunt firele mici de „păr” care acoperă anvelopa. De spus că aceste proiecții nu contribuie cu nimic la anvelopă din punct de vedere al siguranței și indică doar că este nouă și că ceea ce urmează să montezi sunt cauciucuri noi. Nu au altă funcție. Mai mult, unii producători îi îndepărtează înainte de comercializarea anvelopelor.
Pot fi îndepărtate aceste „fire de păr”?
Nu vă faceți griji, acestea nu afectează deloc manevrabilitatea mașinii. Micii perișori care acoperă banda de rulare se uzează rapid și, după câțiva kilometri de condus, vor dispărea complet. Cele de pe pereții laterali ai anvelopei se pot uza, în special dacă există frecare de o bordură sau atunci când conduceți pe drumuri. Cu toate acestea, multe dintre ele sunt încă prezente pe anvelopă atunci când aceasta trebuie înlocuită din cauza vârstei sau a uzurii. În ceea ce privește îndepărtarea "firelor de păr", este complet inutilă.
De fapt, îndepărtarea acestora poate reprezenta chiar un pericol pentru anvelopă. Acest pericol va apărea numai dacă sunt îndepărtate agresiv: tăierea lor cu o lamă sau șlefuirea lor poate provoca deteriorarea peretelui lateral al anvelopei. Daune evitabile care vor avea doar un efect estetic - foarte limitat - în ochii proprietarului mașinii. Recomandarea noastră este să nu faceți nimic și să vă amintiți de ce sunt acolo de fiecare dată când le vedeți. Amintiți-vă că, fără ele, anvelopele nu ar putea avea performanța și calitatea de care se bucură astăzi.