Producătorii de mașini strâng din ce în ce mai multe informații despre șoferi și pasagerii lor, iar unii dintre ei monitorizează chiar și activitatea sexuală a clienților, potrivit unui nou raport citat de Politico.
Într-un studiu care a inclus 25 de mărci de mașini și 15 companii auto publicat miercuri de Mozilla Foundation, cercetătorii au descoperit că producătorul japonez de automobile, Nissan, a spus că ar putea să vândă informații despre activitatea sexuală, inteligența și problemele de sănătate ale șoferilor și pasagerilor către brokeri de informații, autorități și alte companii.
Producătorul auto german Volkswagen a spus că poate să înregistreze vocea șoferilor pentru a determina ce reclame se potrivesc profilului lor.
„Cantitatea de date pe care aceste companii auto au spus în mod deschis că o pot colecta este șocantă”, a spus Jen Caltrider, cercetător șef al Mozilla Foundation, compania nonprofit care administrează browserul Firefox. „Este ca și când nimeni nu i-a contestat sau întrebat despre confidențialitate, așa că includ totul.”
Europenii sunt, în principiu, mai bine protejați împotriva abuzurilor de legea GDPR, dar Caltrider a spus că aceasta este implementată prost în privința companiilor auto.
Cercetătorii au verificat politica de confidențialitate ale mai multor companii auto și au descărcat aplicațiile lor în Germania, Franța, SUA, Japonia și Coreea de Sud. Au descoperit că industria auto strânge cantități uriașe de date prin intermediul a zeci de senzori și a tehnologiei folosite de modele noi de mașină ce calculează greutatea persoanelor care se urcă în ele, filmează interiorul și exteriorul mașinilor și ascultă conversațiile prin microfoane și îi monitorizează pe utilizatori prin aplicațiile de pe mobil cu care se conectează la mașină.
„Nu mai este doar vorba despre vânzarea de mașinii pentru profit. Este vorba de colectare de date și folosirea acestor date pentru a face bani”, a spus Caltrider, care a precizat că în cazul mașinilor se folosesc practici de confidențialitate mai rele decât în cazul aplicațiilor de sănătate, a aparatelor domestice de tip smart sau a dispozitivelor portabile, precum căștile sau cele de fitness.
Cercetătorii au descoperit că 84% dintre companiile auto evaluate pot să vândă informațiile colectate brokerilor de date – o piață estimată la sute de miliarde de euro, potrivit unor estimări. Puțin mai mult de jumătate dintre brandurile de mașini au spus că ar putea să pună la dispoziția autorităților informații la cerere, fără să fie nevoie să primească un ordin judecătoresc.
Au fost și câteva cazuri în care autoritățile europene au reacționat împotriva unor companii din industria auto. Tesla, cu sediul din Europa în Olanda, a fost nevoită să își modifice camerele video care filmează în exterior pentru a se conforma regulilor de protecție a datelor, iar Volkswagen a fost amendată cu peste 1 milion de euro de când GDPR a intrat în vigoare.
Editor : Raul Nețoiu