Maşinile care se conduc singure vor fi gata de vânzare până la finele acestui deceniu. Însă va fi nevoie de încă un deceniu ca şoferii să fie gata pentru ele, spune unul dintre şefii Bosch. Tehnologia e încă în stare embrionară şi deja suferă o criză de încredere.
Un studiu citat de Automotive News arată că trei sferturi dintre şoferi nu cred că vor cumpăra o maşină autonomă vreodată. Studii paralele de la Ernst and Young, de la Bosch şi mai multe asociaţii auto din Canada şi America arată acelaşi lucru - undeva între jumătate şi trei sferturi dintre şoferi nu vor să aibă nimic de-a face cu maşinile care se conduc singure. Constructorii auto şi coloşii din IT investesc însă miliarde în acest vis. Google şi Fiat Chrystler tocmai s-au aliat pentru a construi 100 de minivanuri Chrystler Pacifica autonome; prognoza e că până în 2020 pe şosele vor circula maşini-robot. Până în 2025 piaţa va fi de 42 de miliarde de dolari, iar până în 2035 un sfert din maşinile cumpărate în lume vor fi autonome, spune Boston Consulting Group. Cu gândul la premiu, inginerii depăşesc provocări precum condusul pe timp de noapte, pe şosele alunecoase şi chiar problema legală a maşinii care se conduce singure e pe cale să-şi găsească rezolvare de vreme ce autorităţile caută să creeze un cadru legislativ în care să opereze noile tehnologii.
E o revoluţie auto care însă depinde de ceva ce oamenii astăzi nu îşi doresc. Iar reticenţa nu are o legătură prea mare cu vârsta -mulţi dintre tinerii obişnuiţi cu cele mai noi gadgeturi sunt îngroziţi si ei de ideea maşinii fără şofer. Un sondaj J.D. Power arată că între cei de 60 de ani doar 23% ar avea încredere într-o maşină care se conduce singură; procentul creşte la 41% în rândul celor de 40-50 de ani; în vreme ce doar jumătate dintre tineri spun că ar urca într-un astfel de autoturism. Pentru cealaltă jumătate constructorii trebuie să ducă muncă de convingere. Bosch propune ca maşina să vină echipată cu mai multe ecrane care să-i arată persoanei exact ce are de gând să facă - ce manevră, ce rută alege şi ce decizii ia - toate anunţate şi audio. Ar fi practic o replicare a experienţei din gara când se anunţă cât întârzie trenul si la ce linie vine. Totuşi ar putea să nu fie de ajuns. O variantă ar fi ca guvernele să facă benzi speciale pentru maşinile autonome tocmai pentru a inspira încredere.
Şoferii n-au însă încredere nici în pilotul automat, care e deja instalat pe SUV-ul Tesla şi curând va ajunge pe modele ale Audi, Volvo sau Mercedes. Ernst and Young a aflat că doar 40% dintre şoferi ar fi dispuşi să pună maşina pe pilot automat. Iar procentul e mic fiindcă majoritatea nu vor să cedeze controlul. Dacă au de pildă opţiunea de a prelua controlul maşinii în caz de urgenţă, procentul creşte la 66% - însă Google de pildă visează la o maşină fără volan şi fără pedale. Astfel că în cursa pentru maşina autonomă marele obstacol va fi nu inovaţia, ci clientul.