Testele de emisii efectuate în Uniunea Europeană subestimează mult cantitatea de poluanţi emişi de maşinile diesel în situaţii reale. Asta afirmă un studiu efectuat de cercetătorii Departamentului de Transport din Marea Britanie.
Investigaţia a fost începută după izbucnirea scandalului Dieselgate, producătorul german trişând testele de laborator cu ajutorul unui program care detecta momentul în care maşina era verificată. Însă tot britanicii au descoperit că niciun alt producător nu a apelat la asemenea trucuri.
Studiul s-a concentrat pe cele mai populare patruzeci de maşini diesel din Regatul Unit, iar acestea au fost verificate atât în laborator, cât şi pe pista de încercări şi în trafic real. Maşinile au avut omologare Euro 5 sau Euro 6.
Cercetătorii au măsurat apoi cantitatea de noxe emisă de maşini în fiecare din cazuri şi, în medie, acestea au eliberat de opt ori mai multe substanţe poluante când au fost testate în condiţii reale faţă de limitele maxime admise pentru testele din laborator.
Însă investigaţia britanicilor nu a avut ca ţintă verificarea temeinică a maşinilor, cât verificarea utilităţii testelor care sunt standard în acest moment în Uniunea Europeană. Cercetătorii spun clar că acestea sunt depăşite şi trebuie înlocuite cât mai repede.
De altfel, o nouă legislaţie în domeniu a fost deja pregătită la nivel european, şi urmează să intre în vigoare în luna septembrie a anului viitor. Noile teste vor fi făcute în condiţii reale, într-un număr cât mai mare de condiţii de drum, trafic şi meteo. Testele de laborator vor rămâne şi ele printre metodele de testare, dar acestea vor fi mult mai amănunţite şi mai dure.