După destrămarea URSS, Lada a continuat să fabrice variante puţin îmbunătăţite ale aceleiaşi maşini, în timp ce Dacia a fost preluată de Renault şi vinde puternic în vestul Europei, iar Ford a construit o uzină la Craiova, pe rămăşiţele Oltcit şi Daewoo.
Ultima propunere a ruşilor de la Lada este Kalina, un model de clasă mică, de fapt un hatchback cu cinci portiere sau un break. La capitolul designului, noul model a fost supervizat de responasbili ai celor de la Renault-Nissan, compania care deţine o parte din firma AvtoVAZ, care la rândul său deţine marca Lada.
Strict din punct de vedere estetic, noua Kalina se arată drept cea mai reuşită Lada produsă în ultimii ani, iar din faţă respira chiar un aer destul de modern. La interior, însă, lucrurile stau la fel ca în cazul celorlalte versiuni auto apărute în estul Europei odată cu primele încercări timide de a schimba ceva.
Kalina este destul de sărăcăcioasă, cu echipări de top LX, care vine cu ştergătoare automate, sistem infotainment cu touchscreen şi aer condiţionat. Kalina este propulsată de un motor pe benzină de 1,6 litri, disponibil în trei variante de putere, cuprinse între 87 si 106 cai, în timp ce transmisia este asigurată de o cutie de viteze manuala cu cinci trepte, iar opţional poate fi montată şi o cutie automată cu patru trepte.
Interesant este însă că acest model va fi folosit şi pentru readucerea la viaţă a mărcii Datsun. La trei decenii de la apariţia ultimului model sub acest nume, o variantă puţin modificată a lui Kalina va purta acelaşi nume, urmând să fie lansată în curând în India.