În timp ce alţi europeni nu mai cumpără maşini noi diesel, în România vânzările sunt consistente. Pe şoferi îi interesează în primul rând consumul mic şi costurile reduse, mai puţin problema poluării. Medicii avertizează însă că particulele emise de maşinile disel sunt foarte periculoase pentru sănătate.
În primele 9 luni ale acestui an, înmatriculările de mașini noi diesel în Europa au scăzut cu aproape 17 %, mai exact au intrat în circulație 4,3 milioane de mașini. Cu toate acestea, România rămâne în continuare țara în care astfel de autoturisme sunt pe val. Înmatriculările de maşini Diesel au continuat să crească în România, cu 12,6%, (de la 40.151 unităţi la 45.212 unităţi).
„Consumul este principalul criteriu după care se aleg mașinile diesel”, explică un șofer.
„Sunt mai ieftine, cred că ăsta e singurul considerent”, spune o șoferiță.
Praful, fumul și noxele eliminate de mașinile diesel sunt periculoase pentru sănătate. Aspectul acesta nu pare însă să îi îngrijoreze pe unii șoferi:
„Eu zic că a mea nu poluează, acuma nu știu...”
„Sincer, nici eu nu mă gândesc la poluare”.
„La adulți exacerbează astmul, produce crize frecvent de emfizem, de bronșită, există și un potențial de a induce cancer. Se spune că între toți poluanții, riscul de a induce un cancer crește cu 70 % la cei care sunt expuși pe termen lung la aceste particule diesel”, spune Florin Mihălțan, medic pneumolog.
În timp ce alte țări, ca Germania de exemplu, renunță încet, încet la mașinile cu motoare pe motorină, la noi, vânzările cresc. În primele 9 luni, au fost înmatriculate 45.000 de mașini diesel.
„Niciodată noi nu am reușit să ne desprindem din coada Europei. Noi mereu va trebui să fim împinși de la spate, amenințați, chemați în judecată pe calitatea aerului”, spune Dan Trifu, vicepreședintele organizației Eco-Civica.
Din cele aproximativ 6 milioane de maşini din România aproape jumătate au motor diesel.
La automobilele alimentate cu benzină, înmatriculările de automobile noi au crescut în România în primele nouă luni cu 58,7%, de la 35.930 unităţi la 57.009 unităţi, aceasta fiind cea mai mare creştere din Uniune. În UE, înmatriculările au crescut cu 16,6%, de la 5,760 milioane unităţi la 6,716 milioane unităţi.
În România, vehiculele noi cu motoare diesel reprezintă 42,4% din total, în timp ce mașinile cu motoare pe benzină înseamnă 53,5% din totalul înmatriculărilor. Autoturismele cu propulsie alternativã (inclusiv cele electrice) generează doar 4,1% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi în România, conform Gândul.