După ce a împins Mitsubishi în scandalul emisiilor, Nissan îşi cumpără conaţionalii la reducere. 2,2 miliarde de dolari va plăti pe 34% din acţiunile Mitsubishi, acţiuni care în ultimele trei săptămâni s-au ieftinit cu 43 de procente. Nissan însă nu cumpără o participaţie oarecare, cumpără o participaţie care îi oferă control.
Legislaţia japoneză spune că acţionarul care are mai mult de o treime dintr-o companie are şi drept de veto asupra deciziilor consiliului director. Participaţia de 34% a Nissan îndeplineşte cu maximă precizie această condiţie - va putea să decidă ce se face şi ce nu se face la Mitsubishi fără a putea fi contestat de alţi acţionari. Printre aceştia se numără şi coloşii din grupul mare al Mitsubishi.
După ce au pierdut controlul, la Mitsubishi Motors un nou preşedinte va fi numit de Nissan, care va aduce de altfel şi patru directori în consiliu. Mitsubishi a fost băgat în şah mat, totuşi compania e la al doilea scandal în care se află că le-a greşit propriilor clienţi.
Nissan a forţat Mitsubishi să recunoască falsificarea datelor de consum la cel puțin patru modele. Testele de poluare însă au încălcat legea încă din 1991. E acelaşi constructor care la începutul anilor 2000 a fost prins că a muşamalizat defecte de fabricaţie care au condus la moartea unor şoferi. Sunt crize de credibilitate pe care Mitsubishi nu şi le-a permis. Pentru Nissan, preluarea controlului asupra rivalului îi dă şansa să facă economii mari şi să împartă unele costuri cu dezvoltarea motoarelor electrice, a hibrizilor şi a maşinilor autonome.
Totuşi marele câştigător al acestui joc de putere nu e în Japonia, ci în Europa. Nissan la rândul lui e deţinut în proporţie de 43% de Renault. Francezii au salvat Nissan de la faliment în 1999, aşa că astăzi ţin în mână atât Nissan cât şi Mitsubishi.