Parcul auto european va suferi schimbări radicale în următorii 12 ani. Ca urmare a noilor concepte de ride-sharing, proprietatea personală a unei maşini ar putea scădea cu aproape o treime până în 2030, arată cele mai recente studii în domeniu. Consecinţe vor fi şi în Statele Unite. Doar în China lucrurile stau diferit: aici parcul auto ar putea creşte în următorul deceniu cu 100 de milioane de unităţi.
Nu va mai dura mult până ce condusul propriei maşini va deveni tot mai puţin practicat. Studiile arată că până în 2030, mai mult de unul din trei kilometri parcurși vor fi în regim de ride-sharing la preţuri accesibile. Această schimbare către ride-sharing este strâns legată de două tendinţe ale pieţei auto: popularizarea autovehiculelor electrice şi avansul foarte puternic al dezvoltării maşinilor autonome.
Combinarea acestor tendinţe va însemna de fapt schimbarea dramatică a modelului de trafic auto. Diferitele concepte, dezvoltări şi inovaţii ale industriei se vor antrena una pe cealaltă în crearea de noi modele de utilizare a maşinilor viitorului. De exemplu, maşinile autonome au mari şanse să devină un fel de taxiuri robot atunci când cele două concepte sunt aduse împreună, în timp ce maşinile electrice s-ar putea traduce printr-un avantaj semnificativ pentru conceptul de ride sharing, datorită modului mai simplu în care pot fi conduse.
Iar avantajele sunt amplificate de cifre.
În scenariul PriceWaterhouseCoopers, până în 2030, 55% din totalul de maşini noi ar putea fi electrice, în timp ce motoarele convenţionale, cu combustie internă, vor ieşi de pe piaţă. Lucru dovedit şi de războaiele care se poartă împotriva motoarelor diesel la nivel mondial.
Aceste evoluţii ale pieţei auto sunt prevăzute să se petreacă, în mare parte, în paralel în Europa şi Statele Unite.
Astfel că, estimările arată că în următorii 12 ani, parcul auto al Europei ar putea scădea până la 200 de milioane de maşini, în timp ce în Statele Unite vor mai fi doar 212 milioane de autovehicule. În schimb, China este aşteptată să-şi dezvolte parcul auto şi să atingă 280 de milioane de autoturisme, de la 180 de milioane, cât are în prezent.
În acelaşi timp, specialiştii iau în calcul o creştere anuală cu o treime a înmatriculărilor de maşini noi în Europa, care va aduce un surplus de peste 24 de milioane de maşini pe străzi până în 2030. Însă va fi un stoc asigurat de companii specializat în aceste noi servicii de închiriat, în care investesc inclusiv constructorii auto. Propritatea personală în schimb va scădea. Aceasta ar fi singura modalitate de a compensa uzura maşinilor în urma folosirii lor în sisteme de „car-sharing”.