Legislația rutieră nu ține pasul cu tehnologia privind bicicletele şi trotinetele, spun cei care vor să le folosească ca alternativă la maşini ori la transportul în comun. Cum ating chiar şi 80 de kilometri pe oră, posesorii au nevoie de permis de conducere, iar bicicleta ori trotineta trebuie înmatriculată. Or, asta e imposibil, din moment ce nu au măcar un scaun, aşa cum prevăd regulile europene.
„Gata! Poliţia nu ne mai vede. Accelerăm cu 30 km la oră. Îl prindem din urmă! 79km/h! 82 km/h!”.
În imaginile de mai sus există o filmare postată pe Youtube, dar da, aceasta e viteza maximă pe care o poate atinge o trotinetă aparent banală. La fel şi bicicletele electrice.
„Avem o bicicletă de oraș cu autonomie de 75 km, un motor de 250 de W/h. Cam toate bicicletele electrice sunt limitate electronic la 25km/h. Puterea motorului ar putea să ducă mai mult, dar din motive legislative, sunt limitate”, spune Sorin Kertesz, director de marketing.
Adică posesorul ar avea nevoie de permis de conducere şi chiar de numere de înmatriculare. A aflat asta şi un tânăr care a vrut să-şi înregistreze trotineta electrică, una extrem de puternică.
„Răspunsul pe care l-am primit de la RAR a fost că nu se pot omologa, pentru că nu au şezut. Nu au loc să stai. Atunci nu se pot omologa, nu se pot înregistra, nu poate fi considerat moped. Suntem prinși între ordonanțe și legi. Funcționăm pe niște legi din 2002 care ar trebui modificate. Ce recomandăm noi nu este să lăsăm trotinetele acasă până va da cineva o lege, ci să conducem preventiv, astfel încât să nu încurcăm traficul”, spune Dan Drăgan, fondatorul unei comunități a pasionaților de trotinete.
Și mulți îi dau dreptate.
„E o prostie. Cred că doar în România puteau să bage treaba asta. Atâta vreme cât bicicleta este asistată electric, adică te ajută la pedalat, nu cred că are sens”, spune un tânăr.
„Am vrut să-mi iau un scuter, dar la fel, din cauza legislației, pentru că am nevoie de permis, am renunțat”, mărturisește un altul.
Codul Rutier e însă cât se poate de clar.
„Cei care nu au un permis de conducere corespunzător categoriei vehiculului pe care îl conduce în trafic riscă un dosar de cercetare penală și chiar închisoarea”, avertizează Georgian Drăgan, purtător de cuvânt al Poliției Române.
„În cazul unui accident rutier, și conducătorul mopedului va fi găsit vinovat, pe lângă infracțiunile pe care le-ar putea comite: distrugere, vătămare corporală, intervine o nouă infracțiune: cea de conducere a unui auto fără permis valabil de conducere. Ceea ce înseamnă că am discuta despre un concurs de infracțiuni și bineînțeles că pedeapsa ar fi mult mai mare”, explică avocatul Florin Tîrnovan.
Cu o bicicletă electrică sau cu o trotinetă ne putem deplasa, așadar, cu maximum 25 km pe oră. Adică suficient cât să nu avem nevoie de permis de conducere. În cazul în care viteză este depăşită, lucrurile încep să se complice.
Anul trecut, în Românie, au fost raportate peste 200 de accidente în care au fost implicate mopede. 17 oameni au murit şi aproape 200 au fost grav răniţi.