Camioanele electrice fără șofer, dar și fără cabină ar reprezenta viitorul ecologic al transportului greu, o industrie extrem de poluatoare în acest moment, doar că autovehiculele fără șofer au nevoie de mai mult timp decât s-a anticipat ca să devină o realitate. Dar asta nu înseamnă că nu se înregistrează salturi importante. Dimpotrivă, tehnologia de conducere autonomă face în mod constant progrese, fiind încorporată în tot felul de vehicule, de la mașini la camioane sau autobuze.
Compania General Electric și suedezii de la Einride au anunțat de curând un parteneriat pentru lansarea unei flote de camioane electrice autonome. Potrivit unui comunicat de presă, flota va fi prima de acest fel care va opera în SUA.
Einride, fondată în 2016, a primit finanțări de 120 de milioane de euro de la guvernul suedez. Deși compania face camioane electrice operate de oameni, este cunoscută în primul rând pentru un alt vehicul, care nu poate fi numit camion: e mai degrabă o capsulă care nu numai că nu are șofer, dar nici cabină în care acesta ar putea sta.
Vehiculele sunt similare autocamioanelor Vera de la Volvo, care nu dispun și de cabine, însă aceste capsule sunt destinate distanțelor și încărcăturilor medii, cum ar fi mutarea bunurilor de la un centru de distribuție la o serie de magazine locale.
Capsulele vor avea nevoie de reglementări ca să circule pe drumurile publice, așa că deocamdată se deplasează în campusurile gigantice ale clienților, pentru că șoferul de siguranță nu este necesar dacă mașinile sunt pe o proprietate privată.
Potrivit Reuters, Einride a angajat primul său șofer de la distanță, care va fi în stare să preia controlul acestor camioane dacă se vor afla într-o situație în care va fi nevoie de un factor de decizie uman.
În ciuda faptului că mașinile nu se deplasează încă pe drumurile publice, suedezii își imaginează că tehnologia lor va face o diferență în ceea ce privește impactul asupra mediului, estimând că un parteneriat cu General Motors va reduce emisiile de dioxid de carbon ale companiei cu 970 de tone în primul an, cantitate care va crește pe măsură ce sunt adăugate mai multe camioane.
Ce este un paradox „Jevons”
„Între șapte și opt procente din emisiile globale de CO2 provin din transportul rutier greu de marfă”, a declarat Robert Falck, CEO și fondator Einride, pentru site-ul TechCrunch. „Unul dintre motivele pentru care am format compania este faptul că sunt foarte îngrijorat că prin optimizarea și transformarea transportului rutier de marfă într-unul autonom, însă pe bază de motorină, vor crește de fapt emisiile, pentru că se va căuta varianta cea mai ieftină de funcționare”, a continuat el.
Acesta este un exemplu de manual al așa-numitului „paradox Jevons”: atunci când progresul tehnologic sporește eficiența cu care este utilizată o resursă, ieftinind-o, determină și accelerarea consumului, din cauza creșterii cererii, anulând în cele din urmă orice fel de economisire a acelei resurse.
Electrificarea a devenit, deci, un aspect-cheie al strategiei Einride și unul dintre cele trei puncte centrale de focalizare (împreună cu digitalizarea și automatizarea). Compania a creat o platformă digitală care se ocupă de planificare, programare, întocmirea rutelor și facturarea clienților.
„De fapt, se poate electrifica până la 40% din sistemul de transport rutier de marfă din SUA, utilizând tehnologia existentă. Este vorba mai degrabă de implementarea unui nou mod de gândire, decât de îmbunătățirea hardware-ului”, a declarat Falck.
Einride are, de asemenea, contracte în vigoare cu producătorul de anvelope Bridgestone. Compania intenționează să-și deschidă anul viitor un sediu la New York, precum și birouri în Austin și San Francisco.