Autoritatea de Supraveghere Financiară va contracta, în perioada următoare, mai mulţi specialişti şi va pleca împreună cu ei în control la cele nouă companii de asigurări care vând poliţe RCA.
Potrivit Profit.ro, trei companii de asigurări deja au anunţat pe căi oficiale că vor scumpi asigurările auto obligatorii, iar ASF a argumentat că îşi doreşte ca şoferii şi proprietarii de flote să şi le poată permite în continuare. Autoritatea de Supraveghere Financiară nu poate să impună vreun preţ, dar va analiza formulele folosite de companiile de asigurări la calcularea poliţelor. Acestea folosesc foarte multe variabile, cum ar fi istoricul personal al clientului sau daunele plătite pentru anumite categorii de şoferi.
Formulele pot fi realizate în aşa fel încât riscurile să fie supraevaluate. Astfel preţul poliţelor creşte nejustificat. Pe de altă parte au existat şi companii de asigurări care au subevaluat riscurile, au vândut poliţe foarte ieftine şi, în ciuda unei cote de piaţă mari au intrat în criză de lichiditate. În această situaţie a fost Astra Asigurări, pentru care Autoritatea de Supraveghere Financiară a cerut în cele din urmă intrarea în faliment.
După ce activitatea Astra a fost suspendată, o mare parte din poliţele ieftine RCA au dispărut de pe piaţă. Datele din piaţă arată că, din vară până în prezent asigurările auto obloigatorii s-au scumpit în medie cu 15%.
Cel mai probabil Autoritatea de Supraveghere Financiară nu este nemulţumită de această creştere a preţului poliţelor, în condiţiile în care a făcut presiuni pe asigurători să îşi pună la punct situaţia financiară. Poliţele mai scumpe aduc mai mulţi bani, iar societăţile de asigurare pot acoperi mai bine daunele.
În schimb, prin verificările anunţate, ASF vrea să prevină apariţia unor cazuri extreme, cum ar fi cele anunţate de transportatorii profesionişti. Pentru unii proprietari de camionae, poliţa RCA s-a dublat faţă de anul trecut. Este tocmai situaţia despre care vorbeau reprezentanţii ASF. Cea în care clienul nu ştie dacă îşi mai poate asigura maşina.
Ceea ce încearcă să impună Autoritatea de Supraveghere este un echilibru. Dacă acum se vorbeşte despre scumpiri mari, pentru foarte mulţi ani piaţa a fost dominată de poliţe ieftine a căror acoperire s-a dovedit limitată. Clienţii le preferau pe acelea câtă vreme nu poliţele nu acopereau daunele lor, ci pe ale şoferilor acroşaţi. A fost exemplul perfect de hazard moral, care a dus la plata cu întârziere despăgubirilor şi la menţinerea maşinilor în service pentru o perioadă lungă.