Airbagul este, de decenii bune, unul dintre cele mai importante elemente de siguranţă ale unui automobil. Însă un model de airbag produs de japonezii de la Takata nu salvează vieţi, ci le pune în pericol, pentru că, atunci când se declanşează, împroaşcă şoferul şi pasagerul din faţă cu bucăţi metalice. Şrapnel, după cum au spus autorităţile americane care au început să ancheteze compania japoneză.
Au fost confirmate până acum patru decese în Statele Unite provocate de fragmentele metalice proiectate de airbaguri.
Takata este al doilea producător mondial de airbaguri şi de centuri de siguranţă, iar în România are mai multe fabrici în judeţele Arad şi Sibiu. În Sibiu, de exemplu, este realizată pânza folosită la airbag-urile companiei japoneze care, în 2011 avea 9000 de angajaţi în ţara noastră.
Fiind o companie atât de mare, airbag-ul cu defect de proiectare a fost montat pe cel puţin 14 milioane de maşini vândute în toată lumea de Toyota, Honda, Mazda, BMW, Nissan, Mitsubishi, Subaru, Chrysler, Ford şi General Motors.
Nisan a anunţat că va chema în service pentru înlocuirea airbag-ului 260 de mii de maşini Micra şi Cube, dintre care 30.000 au fost vândute în Europa. Însă, cel mai probabil vor anunţa chemări în service-urile europene şi alte companii auto.
În Statele Unite nu mai puţin de 7,8 milioane de maşini se pregătesc pentru înlocuirea airbag-ului periculos. Printre modele chemate se numără BMW Seria 3 Sedan şi Coupe, Toyota Corolla, Nissan Pathfinder, Mitsubishi Lancer sau Ford Mustang. Este vorba în general de automobile produse în perioada 2000-2008.
Nu sunt evitaţi de această problemă nici cei de la General Motors care încă nu au reuşit să stingă scandalul defecţiunii la contact care a provocat moartea a 29 de persoane. Pontiac Vibe şi Saab 9-2X sunt cele două modele care au fost dotate cu airbagul japonez defect.
Problemele au început să iasă la suprafaţă încă de anul trecu, dar iniţial s-a crezut că numărul maşinilor cu probleme este mic. Însă, în ultimele zile, lista maşinilor la care a fost descoperit airbagul periculos a crescut extrem de mult, extrem de rapid. Iar companiile auto au început să-şi avertizeze clienţii.
Toyota, de exemplu, le-a cerut şoferilor să le interzică pasagerilor să stea pe locul din faţă până când airbagul livrat de Takata este înlocuit.
Îngrijorător este că în vară, cei de la Takata spuneau că nu au o evidenţă clară a maşinilor pe care au ajuns airbag-urile companiei. Ceea ce ar putea complica şi mai mult procesul de înlocuire a celor defecte.
Probleme la airbaguri au şi 850.000 de maşini Audi A4, care vor fi chemate în service. Însă problema lor nu are nimic de-a face cu airbag-urile japoneze care proiectează şrapnel.
Audi are un alt furnizor. Iar airbagurile de pe A4 nu rănesc şoferul şi pasagerii, ci riscă să nu se declanşeze în caz de accident. De vină este o eroare de soft pe care compania germană membră a grupului Volkswagen o va repara.
Cei de la Audi spun că au existat accidente în care au fost implicate modele A4 cu aceste airbag-uri, însă deocamdată nu există dovezi că defecţiunea ar fi provocat vreun deces.