Salvaţi Copiii România şi Asociaţia Elevilor din Constanţa au solicitat ca proiectul de lege privind educaţia naţională să prevadă înființarea în fiecare școală a unui grup de acţiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare şi soluţionare a faptelor de bullying, informează Agerpres.
Pentru ca violenţa în şcoli să fie soluţionată pe termen lung este "imperativă" prezenţa elevilor în consiliile de administraţie ale şcolilor şi consultarea asociaţiilor reprezentative ale elevilor, au mai transmis asociațiile.
Totodată, este necesară corectarea, nu adâncirea inechităţilor sociale, prin suplimentarea cu 50% a costului standard pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi acordarea de burse sociale şi elevilor care participă în învăţământul cu frecvenţă redusă sau în programele educaţionale de tip "A Doua Şansă", au transmis reprezentanţii Salvaţi Copiii.
Conform surselor citate, în această variantă a proiectului de lege lipsesc referirile la climatul şcolar şi grupurile de acţiune anti-bullying.
De asemenea, reprezentanţii Salvaţi Copiii au semnalat că lipseşte prevederea cu privire la obligaţia cadrelor didactice de a semnala cazurile de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului conducerii unităţilor de învăţământ sau altor autorităţi competente (poliţie, serviciilor publice de asistenţă socială sau, după caz, direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului etc.).
În practică, cu excepţia cazurilor grave de violenţă, multe dintre situaţiile de acest tip, comise de cadrele didactice, personalul auxiliar ori de către elevi, nu ajung în atenţia instituţiilor specializate, atrag atenția asociațiile.
Acestea spun că prevenirea faptelor de violenţă gravă este posibilă doar prin tratarea adecvată şi a situaţiilor, deşi de risc, considerate nesemnificative de către cadrele didactice.
Salvați Copiii a transmis Ministerului Educaţiei o serie de propuneri, printre care: definirea interesului superior al elevului, necesară atât din perspectiva tehnicii legislative, dar mai ales pentru a fixa regula conform căreia interesele elevilor primează în faţa altor considerente, completarea actului normativ cu referiri la normele metodologice antibullying şi la obligaţia personalului didactic şi administrativ de a semnala situaţiile de bullying, abuz şi încălcare a legii în unităţile de învăţământ, necesitatea implicării direcţiilor generale judeţene/direcţiei municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului ori a serviciilor publice de asistenţă socială.
Editor : D.R.