De 20 de ani, în serviciul Telecomunicațiilor Speciale. Este povestea operatorului 112 cu cea mai mare vechime, care preia fără încetare apelurile de urgență. În anul 2004 a intrat prima dată în dialog cu un caz special, iar acum are zeci de mii de persoane pe care le-a salvat.
Aura Stănică, operator 112: 112, ce urgență aveți, vă rog? Este conștienta? Îi curge sânge? Lovita la cap? Ce o doare?
De 20 de ani, așa începe fiecare zi pentru Aura Stănică. Ea a fost cea care a ridicat pentru prima dată receptorul unui apel de urgență. Este operator al Serviciul de Telecomunicații București- Ilfov încă 2004. Deși a preluat milioane de cazuri, primul strigăt de disperare nu o să-l uite prea curând.
Aura Stănică: A fost o urgență medicală. O persoană cu stări gripale. Cazul poate nu pare dificil, dar primul apel la 112 o să-ți rămână întotdeauna în minte.
Nicio zi nu este la fel și niciun caz nu se aseamană cu altul.
Aura Stănică: Apelurile de la copii sunt foarte emoționante. Din punctul nostru de vedere copiii sunt apelanții cu care putem coopera mult mai ușor decât cu adulții într-o situație de criză. La un moment dat a fost un apel în care era vorba despre un copil de 5 ani împreună cu frățiorul lui de trei. Mama era inconștientă în casă. Cel mare îl ajuta pe cel mic, se auzea pe fundal lucrul acesta, să se îmbrace, să se încalțe și se auzeau pe fundal lucrurile astea.
În cel mult 60 de secunde, toate informațiile sunt transmise către specialiștii din teren și alte apeluri sunt luate la rând.
Aura Stănică: Presiunea este foarte mare. Timpul de pauza între apeluri este aproape inexistent.
Zilnic un operator special preia și apelurile false sau care nu reprezintă o urgență.
Aura Stănică: Au mai fost situații în care oamenii nu erau mulțumiți de cum au fost serviți la masă. De 7 ani este și profesor pentru noile generații de specialiști. Prin mâinile ei au trecut zeci de operatori 112 pe care i-a inițiat în Telecomunicații Speciale.
Media de preluare a unui apel de către operatorii 112 este de 3,97 secunde deși standardul recomandat de Asociația Europeană a Numărului de Urgență este de 12 secunde.
Cătălin Chirca, specialist STS: Operatorul introduce toate detaliile referitoare la urgență și alte date pe care le obține de la apent și in sistemul informatic avem si o localizare. Vedem și un punct. Este o localizare precisă, înseamnă că apelantul a sunat de pe un smartphone și atunci avem o localizare de tip AML.
Numai anul trecut, numărul 112 a fost apelat de peste 10 milioane de ori. La nivelul întregii țări, în fiecare zi s-au preluat peste 28 de mii de apeluri. Dacă în 2004 când a fost lansat serviciul pentru români, 90% dintre apeluri nu reprezentau o urgență reală, acum mai bine de jumătate din apeluri reprezintă un strigăt de disperare.
Editor : I.C