Un avion militar american de spionaj patrula deasupra României, în zona Mării Negre, în ziua în care crucișătorul rus Moskva a fost lovit de rachete ucrainene și scufundat, scrie publicația The Times. Aparatul Boeing P8 Poseidon, unul dintre cele mai sofisticate avioane de supraveghere aeriană, s-a aflat la circa 150 de kilometri de crucișătorul Moskva în ziua în care nava-amiral a flotei ruse din Marea Neagră a suferit daune care i-au fost fatale.
P8 Poseidon, care costă aproximativ 430 de milioane de dolari, este cel mai avansat avion din arsenalul Statelor Unite pentru detectarea de submarine și pentru urmărirea navelor.
Avionul lansează în apă balize cu sonar, pentru a detecta vasele inamice, și este echipat și cu un radar sofisticat de tip APY-10.
Capabilitățile sale exacte sunt secrete, însă experții estimează că avionul poate scana o arie de 10.000 de metri pătrați (un hectar) de la o distanță de peste 350 de kilometri, ceea ce înseamnă că Moskva se afla în raza lui de acțiune în ziua în care s-a scufundat.
A zburat deasupra Dobrogei
Pe 13 aprilie, un avion P8 cu codul AE681B a decolat de la baza aeriană americană din Sigonella (în Sicilia, Italia), cu direcția Marea Neagră, scrie The Times.
Avionul a zburat deasupra Bulgariei înainte de a intra în spațiul aerian al României, în jurul amiezii.
Ultima poziție înregistrată a aparatului a fost deasupra comunei Valea Nucarilor din județul Tulcea, la circa 20 de kilometri de granița cu Ucraina, la ora 15:27 (ora Ucrainei, care este aceeași cu ora României). În acel moment, avionul se afla la circa 150 de kilometri de locul unde a fost găsit crucișătorul Moskva.
Când a dispărut de pe site-ul de monitorizare a zborurilor FlightRadar24, aparatul P8 coborâse de altitudinea de circa 8.800 de metri la 3.600 de metri.
A dispărut 3 ore de pe radar
Pentru următoarele 2 ore și 56 de minute, locația aparatului P8 a fost necunoscută. Avionul a reapărut pe radare la ora 18:23, zburând în zona litoralului Mării Negre, deasupra comunei Casimcea din județul Tulcea, la aproximativ 60 de kilometri de ultima poziție cunoscută.
Potrivit experților în apărare, un avion P8 își oprește transponderul (aparatul care îi înregistrează locația) când intră într-o zonă de conflict.
După 19 minute, avionul a dispărut din nou de pe radar, pentru a reapărea 42 de minute mai târziu, deasupra satului Abrud, jud. Constanța, la ora 19:24. De acolo, aparatul a zburat înapoi la baza de la Sigonella.
Primul raport cunoscut despre lovirea crucișătorului Moskva a venit la ora 20:42, când un voluntar ucrainean cu surse în domeniul militar a postat un mesaj pe Facebook. La 22:31, guvernatorul ucrainean al regiunii Odesa a furnizat prima confirmare oficială a loviturii.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„Nu vom detalia chestiuni operaționale”
Lloyd Austin, secretarul american al Apărării, a recunoscut recent că SUA le oferă informații militarilor ucraineni din regiunea Donbas.
Amelia Smith, specialistă în analiză de date aeriene din SUA, spune că prezența în zonă a unui P8 pe 13 aprilie este neobișnuită, dar „nu cu totul ieșită din comun”. Ea a precizat că în acea zi a fost un număr ușor mai mare de aeronave americane care au zburat deasupra Mării Negre.
„Pentru a menține sprijinul nostru pe flancul estic al NATO, am executat câteva patrule aeriene deasupra coastei României. Dar nu vom detalia chestiuni operaționale”, a spus, la rândul său, un oficial american din domeniul apărării, potrivit The Times.