#Stopdjihadisme : Ils te disent… by gouvernementFR
Clipul a fost publicat pe un site special dedicat combaterii radicalizării islamiste, www.stop-djihadisme.gouv.fr, care vine în completarea unei serii de măsuri prin care guvernul de la Paris vrea să lupte împotriva amenințării teroriste și vrea, mai ales, să oprească noi plecări ale cetățenilor francezi spre Siria și Irak. În jur de 1.200 de francezi au legături cu filiere jihadiste, estimează autoritățile.
Imitând stilul filmelor de propagandă difuzate de organizația Statul Islamic și preluând inclusiv muzica acelor videoclipuri, spotul campaniei oficiale a guvernului francez alternează imagini în culori celebrând victoria Statului Islamic – defilări militare, manifestări de bucurie ale combatanților, profiluri de Facebook cu elogii – cu imagini în alb-negru ale unei realități violente: asasinate, decapitări, civili plini de sânge, execuții.
De fiecare dată, peste „imaginile realității” apare și un mesaj scris, în încercarea de a demonta argumentele fundamentaliștilor:
„Ei îți spun: sacrifică-te alături de noi, vei apăra o cauză dreaptă! În realitate, vei descopei infernul pe pământ și vei muri singur, departe de ai tăi”.
„Ei îți spun: vino să întemeiezi o familie împreună cu unul dintre eroii noștri! În realitate, îți vei crește copiii în război și teroare”.
La încheierea clipului, pe un ecran negru apare scris: „Discursul de înrolare al jihadiștilor face în fiecare zi noi victime”.
Mesajul acestei campanii este „Cauți paradisul și găsești iadul”. Ideea fusese lansată încă de astă-toamnă, după ce a fost votată noua lege antiterorism. Săptămâna trecută, imediat după ce premierul Manuel Valls a anunțat noile măsuri antiterorism, videoclipul a fost realizat rapid, notează presa franceză.
Iar spotul nu este scutit de controverse. Pe rețelele sociale, dacă unii salută această „campanie-șoc”, care opune imaginilor dure mesajele idealizate ale propagandei jihadiste, alții spun că videoclipul este neconvingător. În primul rând sloganul - „să ne mobilizăm pentru a lupta împotriva jihadismului” - pare prea sobru. Apoi, videoclipul poate că nu merge destul de departe: în raport cu propaganda jihadistă, expusă mai mult timp, imaginile realității sunt montate ca flash-uri, cu o durată prea scurtă, și sunt cenzurate pudibond de bannerele mesajelor. „Gândire de adult destinată adolescenților”, rezumă un internaut.
Videoclipul este interzis persoanelor care nu au împlinit 12 ani.