Hotelurile spaniole apelează la detectivi privaţi şi tribunale pentru a contracara un val de acuzaţii false de toxiinfecţii alimentare din partea unor turişti britanici, care le-au costat milioane de euro, relatează AFP.
Numărul acuzaţiilor de toxiinfecţii alimentare a crescut la peste 10.000 în sezonul turistic 2016-2017, de la numai aproximativ 600 în perioada 2015-2016, a declarat directorul confederaţiei hotelurilor spanile, CEHAT, Ramon Estalella.
Potrivit estimărilor, peste 90% dintre acuzaţii - de regulă formulate prin companii mici, care promit despăgubiri de mii de lire sterline - sunt false.
Ani la rând, britanicii au fost cel mai numeros grup de turişti străini din Spania. Estalella afirmă că ei sunt responsabili pentru, practic, toate cazurile de declaraţii false.
Problema a apărut deoarece legile britanice nu cer reclamantului să prezinte niciun fel de dovezi de îmbolnăvire, iar cererile de despăgubire pot fi depuse timp de până la trei ani de la sejur, consideră el.
„Dacă legea ar fi la fel în Germania sau Franţa, sunt convins că oamenii de acolo ar face la fel”, a subliniat Estalella.
Hotelurile se plâng că firmele mici de recuperare de daune din Marea Britanie vizează în mod deschis hotelurile din Spania, promiţând să nu perceapă nicio taxă în cazul în care sunt plătite despăgubiri.
O ambulanţă inscripţionată cu denumirea „Clinică pentru Reclamaţii” a fost fotografiată anul trecut pe străzile din Tenerife, unde peste 30% dintre turişti sunt britanici.
Valoarea totală a cererilor nefondate de despăgubire, pentru sezonul 2016-2017, se ridică la peste 100 de milioane de euro, a spus Estalella.
PESTE 100 DE PAHARE DE GIN TONIC
În trecut, hotelurile preferau să achite direct despăgubirile, deoarece costul contestării lor în tribunalele britanice era prea mare. Însă, după ce numărul de cereri a crescut semnificativ, au început să adopte o linie mai dură.
Reprezentanţii hotelurilor s-au întâlnit în luna mai cu oficiali de la Ambasada britanică şi, la scurt timp după aceea, Ministerul de Externe de la Londra şi-a actualizat sfaturile de călătorie pentru a avertiza cetăţenii că, dacă cer în mod fraudulos despăgubiri, riscă să fie judecaţi.
Poliţia a arestat un britanic aflat în vacanţă în Mallorca, în iunie, şi îl anchetează pe un altul, sub suspiciune că vizează turişti în faţa hotelurilor şi îi încurajează să formuleze acuzaţii false.
Autorităţile au deschis ancheta după ce au primit un dosar de la o firmă de avocatură angajată de complexul hotelier Club Mac, din Puerto Alcudia, în nordul Mallorca. Dosarul includea dovezi strânse de detectivi particulari. Este vorba despre fotografii şi alte documente care contraziceau acuzaţiile de intoxicaţii alimentare formulate de aproape 1.000 de clienţi britanici ai celor trei hoteluri din resort, a declarat Carolina Ruiz, avocat la Monlex Abogados, care se ocupă de caz.
Printre altele, actele includ chitanţele de la bar ale unui bărbat care susţinea că vacanţa sa a fost distrusă pentru că s-a simţit rău de la mâncarea servită în complexul all-inclusive, dar care arătau că acesta a băut peste 100 de pahare de gin tonic în timpul sejurului.
„Dacă i-a fost rău, nu a fost din cauza unei toxiinfecţii alimentare la hotel, a fost din alte motive”, a spus Ruiz ironic.
Poliţia a anunţat că ancheta este în curs şi nu a exclus posibilitatea unor arestări.
NE VOR TERMINA
Unele hoteluri din Spania au decis să inverseze situaţia şi lansează propriile procese împotriva oamenilor care invocă toxiinfecţii alimentare fără să fie adevărat.
Hotelul Ponderosa Apart, dinTenerife, a dat în judecată, în luna mai, pentru defăimare, un britanic care ar fi minţit că s-a simţit rău, precum şi firma de avocatură care l-a reprezentat.
„Trebuie să îi oprim, iar dacă acest lucru înseamnă prin intermediul tribunalelor, trebuie să o facem. Altfel ne vor termina”, a declarat directorul hotelului.
Asociaţia hotelierilor spanioli vrea, în primul rând, să fie schimbată legea în Marea Britanie, pentru a nu mai fi atât de uşor ca cineva să depună plângere falsă de toxiinfecţie alimentară.
Sursa: News.ro