Guvernul României urmează să inițieze negocieri cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării acțiunilor Portului Internațional Liber Giurgiulești din R. Moldova. Portul din sudul țării, este singurul din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului de la București, Mihai Constantin, a anunțat că în ședința de Guvern de miercuri a fost adoptat un memorandum privind inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în vederea achiziționării, de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a acțiunilor Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, potrivit report.md.
„Vreau să vă mai punctez un memorandum adoptat astăzi de către Guvern: aprobarea iniţierii negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare - BERD - în vederea achiziţionării de către statul român, prin intermediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a acţiunilor Danube Logistics SRL deţinute de către BERD în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova”, a declarat miercuri purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, la Palatul Victoria, potrivit RRA.
Premierul Marcel Ciolacu a vorbit, pentru prima oară, în exclusivitate pentru Digi 24, despre intenția României, într-o intervenție în septembrie anul trecut la ”Interviurile Digi24.ro”.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„Unul dintre cele mai importante hub-uri de reconstrucție a Ucrainei, după finalizarea războiului va fi România. Iar România trebuie să fie de această dat pregătită logistic pentru acest hub. Am un proiect, pe care l-am discutat cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, comun cu premierul Bulgariei, să luăm din banii pentru mobilitate de la Comisie și să mai facem un pod, și rutier și feroviar, peste Dunăre, la Giurgiu”, explica atunci Marcel Ciolacu.
„Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja prin ministrul Transporturilor România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a precizat premierul. „Domnul ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a adăugat Ciolacu.
Comisie de negociere
El a menţionat că va fi creată o comisie de negociere care se va ocupa de acest subiect.
„Concret, se va crea în baza acestui memorandum o comisie de negociere din care vor face parte reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Transporturilor şi ai Ministerului Finanţelor pentru a se deschide negocierile cu Banca Europeană de Dezvoltare pentru achiziţia acestor acţiuni care vor duce la controlul majoritar al statului român, prin intermediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa, asupra acestui port Giurgiuleşti”, a subliniat Mihai Constantin.
Nod logistic de importanță strategică
Portul Giurgiulești este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală.
Portul este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și o capacitate de până la 10.000 tone. În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust.
De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere, relatează agenția de presă Moldpress.
Nu se vinde portul de Stat
În contextul discuțiilor privind portul Giurgiulești, purtătorul de cuvânt al Guvernului Republicii Moldova, Daniel Vodă, a explicat astăzi că la Giurgiulești funcționează două entități de infrastructură portuară: Portul Internațional Liber de la Giurgiulești (PILG) care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Portul de Stat care este în proprietatea statului.
Daniel Vodă a precizat că Guvernul de la Chișinău nu va vinde Portul de Stat din Giurgiulești și nu există nicio discuție cu privire la vinderea portului de stat. Daniel Vodă a mai spus că BERD, proprietarul companiei concesionare a PILG, poartă discuții cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Regatul Țărilor de Jos, și Danemarca.
Editor : Marina Constantinoiu