România și alte state UE au semnat pentru finanțarea cu 1 miliard de euro a Coridoarelor Solidarității necesare comerțului ucrainean

Data actualizării: Data publicării:
Port of Constanta
Foto: Profimedia Images

Comisia Europeană anunță un acord de suplimentare cu un miliard de euro a finanțării Coridoarelor Solidarității UE pentru Ucraina, de care transportul și logistica comerțului ucrainean depinde în perioada războiului cu Rusia. Documentul a fost semnat de Cehia, Polonia, România, Slovacia, Republica Moldova, Ucraina iar mare parte din bani vor veni de la Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Grupul Băncii Mondiale.

„Ca parte a răspunsului Uniunii Europene la agresiunea Rusiei față de Ucraina, Comisia Europeană și statele membre UE de la graniță au stabilit pe 12 mai 2022 Coridoarele de Solidaritate UE pentru Ucraina. Coridoarele de Solidaritate sunt esențiale pentru exporturile agricole ale Ucrainei, precum și pentru exportul și importul altor bunuri.

Fiind unul dintre cei mai mari producători de cereale din lume, Ucraina în mod normal furniza aproape 45 de milioane de tone de grâne pe piața globală în fiecare an. Însă, în războiul său brutal împotriva Ucrainei, Rusia vizează în mod deliberat producția și exporturile agricole, blocând trecerea în siguranță din și către porturile ucrainene de la Marea Neagră și acumularea stocurilor în silozurile de cereale. Aceasta a dus la creșterea prețurilor cerealelor, a creat insecuritate alimentară la nivel global și a pus în pericol mijloacele de trai ale milioane de oameni care depind de acele grâne.

De la începutul Coridoarelor de Solidaritate, mai mult de 15 milioane de tone de bunuri agricole ucrainene (cereale, semințe oleaginoase și alte produse relaționate) au fost exportate, pe șosele, cale feroviară și prin porturile de la Marea Neagră și de la Dunăre. Pe lângă aceasta, începând cu luna august, Inițiativa Grânelor prin Marea Neagră a ajutat la relansarea transporturilor de cereale din porturile Ucrainei de la Marea Neagră, astfel diminuând prețurile alimentare globale.

Împreună, aceste inițiative au permis exportul a aproximativ 25 milioane de tone de cereale ucrainene, semințe oleaginoase și alte produse relaționate pe piețele globale între luna mai și sfârșitul lunii octombrie, inclusiv către țările unde este cea mai mare nevoie.

Coridoarele de Solidaritate sunt în prezent singura opțiune de export a tuturor celorlalte bunuri ucrainene non-agricole către restul lumii și pentru importul tuturor bunurilor de care are nevoie, precum combustibil și asistență umanitară. Astfel, Coridoarele de Solidaritate au devenit colacul de salvare pentru economia Ucrainei, atrăgând venituri de peste 15 miliarde de euro pentru fermierii și afacerile ucrainene.

UE a lucrat împreună cu statele membre, Ucraina și Republica Moldova, partenerii și companiile internaționale, precum și operatorii de transport, pentru a îmbunătăți funcționarea Coridoarelor de Solidaritate. Fiind state membre la graniță, Polonia, România, Slovacia și Ungaria au făcut eforturi și investiții extraordinare pentru a facilita aceste rute comerciale.

Coridoarele de Solidaritate au devenit o legătură indispensabilă pentru relațiile aprofundate cu Ucraina și Republica Moldova, și sunt esențiale în stabilirea unei conectivități mai stabile cu UE în vederea aderării viitoare. Ele aduc Ucraina și Republica Moldova mai aproape de piața unică a UE, în vreme ce mențin ambele țări conectate cu restul lumii.

Însă, Coridoarele de Solidaritate se apropie de limita lor de capacitate, blocajele persistă și costurile logistice sunt mari. Pentru a susține și a mări capacitatea Coridoarelor de Solidaritate, am mobilizat investiții semnificative prin diverse programe existente în UE și naționale. Facilitarea administrativă și operațională trebuie să continue, inclusiv în eficientizarea procedurilor de traversare vamală și este nevoie de o mare mare finanțare.

Comisia Europeană va aloca urgent 250 de milioane de euro în granturi pentru a spori Coridoarele de Solidaritate. Pe termen scurt, vom sprijini îmbunătățirile rapide, în special cu echipament mobil, pentru a reduce timpii de așteptare și a îmbunătăți mișcarea prin punctele de trecere ale frontierei și rutele de acces. Pe termen scurt, mobilizăm Facilitatea Connecting Europe (CEF) și 50 de milioane de euro ca sprijin al dezvoltării de infrastructură necesară pentru a mări și mai mult capacitatea Coridoarelor de Solidaritate.

Lucrând cu instituții financiare partenere precum Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Mondială vrem să asigurăm lichiditatea pentru operatori și finanțarea reparațiilor și creșterea capacităților. În mod notabil

- Banca Europeană de Investiții plănuiește să investească până la 300 de milioane de euro până la sfârșitul anului 2023 pe proiecte care răspund la obiectivele Coridoarelor de Solidaritate. Aceasta vine peste activitatea deja anunțată și finanțată în Ucraina, din care o parte semnificativă este dedicată investițiilor rutiere și feroviare. Pe lângă aceasta, Banca Europeană de Investiții și Comisia Europeană pun la dispoziție expertiza tehnică Jaspers (Asistența Comună pentru a Sprijini Proiectele din Regiunile Europene) pentru identificarea și pregătirea proiectelor de transport transfrontalier care să fie finanțate prin CEF, care poate atrage posibila cofinanțare BEI.

- Pe baza muncii desfășurate timp de câteva luni pe teren cu Comisia Europeană și toți actorii relevanți, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare intenționează să investească 300 de milioane de euro în favoarea Coridoarelor de Solidaritate în 2022-2023 – o parte mergând către proiectele deja identificate și în proces de a fi aprobate.

- Grupul Băncii Mondiale, pe lângă proiecțiile sale privind transportul regional, analiza rapidă a pagubelor pentru a identifica reparații prioritare și instrumente de redresare precum și munca în desfășurare privind comerțul și logistica, pregătește un proiect de urgență pentru a desfășura reparații feroviare și rutiere la infrastructura avariată de război cu o sumă de până la 100 de milioane de dolari care vor fi cheltuiți în 2023. Reabilitatea infrastructurii feroviare și a logisticii multi-modale în România și în Republica Moldova către granița Ucrainei este în discuție pentru a sprijini exporturile critice ucrainene și să pună bazele reconstrucției.

Facem apel de asemenea la partenerii noștri internaționali pentru a oferi sprijin financiar suplimentar la aceste acțiuni, care sunt esențiale pentru Ucraina, Republica Moldova și pentru securitatea alimentară globală”, arată un comunicat de presă transmis de Comisia Europeană și semnat de Cehia, Polonia, România, Slovacia, Republica Moldova, Ucraina, Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Grupul Băncii Mondiale.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Editor : Alexandru Costea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri